آموزش درمان سیاتیک

سیاتیک

چرا درد سیاتیک به وجود می آید و چگونه می توان آن را تشخیص داد؟

شایع ترین علت بیماری سیاتیک، بیرون زدگی دیسک بین مهره ای و فشار آن روی ریشه های عصبی است که به آن فتق دیسک بین مهره ای نیز گفته می شود.

اغلب سابقه کمردرد در این نوع بیماران دیده می شود، اما بیشترین علامت این بیماری درد در ناحیه اندام ها یعنی پاهاست. معمولا به دنبال برداشتن یک بار سنگین یا حرکت ناگهانی، امکان خارج شدن دیسک های بین مهره ای به سمت راست و چپ و فشار وارد آوردن به عصب سیاتیک (عصب طبیعی داخل بدن) و انتشار درد از ناحیه دیسک به سمت پا وجود دارد. بنابراین اگر ناگهان دچار دردی شدید که از قسمت باسن یا پشت ران شما شروع شده و تا ساق پا ادامه می یابد به احتمال زیاد دچار این عارضه شده اید.

برای آشنایی بیشتر با سیاتیک و بیماری های مغز و اعصاب همراه باشید

عوامل مستعد کننده درد سیاتیک کدام است؟

جنس: این بیماری معمولا معمولا در مردان به علت انجام کارهای سنگین بیش از زنان دیده می شود.

سن: تحلیل رفتن دیسک های بین مهره ای در هر سنی ممکن است رخ دهد اما معمولا این درد بین گروه سنی ۲۵ تا ۴۵ ساله بیش از سایر گروه های سنی دیده می شود.

شغل: اشخاصی که شغل شان به چرخش مکرر کمر نیازدارد و افرادی که بارهای سنگین حمل می کنند بیش از سایر افراد دچار بیماری سیاتیک می شوند.

زندگی بدون تحرک: این گونه زندگی کردن نیز موجب ضعیف شدن عضلات کمر و شکم شده و کمر ناپایدار می شود. در نتیجه احتمال افزایش پارگی دیسک بین مهره ای وجود دارد.

فعالیت های فیزیکی: کسانی که برای مدت های طولانی می نشینند یا یک زندگی راکد و کم فعالیت دارند نسبت به افراد فعال تر بیشتر مستعد ابتلا به بیماری سیاتیک هستند.

بلند کردن نادرست اجسام: وقتی جسم سنگینی بلند می کنید، اگر به جلو خم می شوید و جسم را بردارید خود را در معرض پارگی دیسک قرار می دهید. همچنین چرخیدن کمر هنگام بلند کردن اجسام احتمال پارگی دیسک را زیاد می کند.

آیا چاقی با دیسک کمر رابطه ای دارد؟

اضافه وزن باعث بیرون زدگی دیسک یا سیاتیک نمی شود، اما یکی از راه های درمان بیماران سیاتیک کاهش وزن است. در واقع کم کردن وزن، فشار وارد شده به ناحیه درد را کمتر می کند.

آیا فاکتورهای ژنتیکی در به وجود آمدن این درد دخیل است؟

معمولا بیماری ها به دو نوع ژنتیکی و فامیلی تقسیم می شوند.

گاهی در اذهان عموم مردم این دو نوع به اشتباه گرفته می شود. بیماری های ژنتیکی از ژن پدر و مادر به فرزند منتقل می شود، در صورتی که این نوع بیماری ژنتیکی نبوده و ارتباط معنادار مشخصی بین این دو موضوع وجود ندارد.

معمولا این درد به علت ضعف عضلات پا بیماری های شغلی ایجاد می شود، به عنوان مثال ممکن است پدری کارگر به علت برداشتن باری سنگین دچار این بیماری شود و فرزند او نیز به علت ادامه کار پدر و برداشتن اجسام سنگین به درد سیاتیک مبتلا شود.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

درد خفیف سیاتیک معمولا با کمی صبر و حوصله خود به خود از بین می رود، اما اگر بیماری شما با کارهایی که انجام داده اید بهبود نیافت باید به پزشک مراجعه کنید.

درد سیاتیک چگونه درمان می شود؟

در هر درد سیاتیکی ناشی از دیسک کمر اولین درمان پیشنهادی و موثر ترین آنها درمان غیر جراحی است، اگر درمان غیر جراحی نتواند در مدت مقرر مشکلات بیمار را کاهش دهد و سبب بهبود یا تسکین علایم شود، نیاز به عمل جراحی پیدا می شود. اما بیشتر دردهای سیاتیکی ناشی از دیسک کمر به درمان های غیر جراحی جواب می دهند. این درمان ها نسبت به در مان های جراحی کم خطر تر ، ارزان تر و با عوارض احتمالی کمتری هستند. همچنین درمان بیماران نیز به نوع بیرون زدگی دیسک آنان بستگی دارد.

بیرون زدگی دیسک شامل پنج مرحله خفیف تا پیشرفته است. اگر چنانچه دیسک های بین مهره ای از محل خود خارج شده و فشاری که روی عصب وارد می کنند در مرحله اول تا سوم باشد می توان این نوع دیسک را با درمان های غیر جراحی مانند مصرف دارو ، استراحت ، فیزیوتراپی ، کاهش وزن ، برنداشتم بارهای سنگین و انجام ندادن حرکت های ناگهانی برطرف کرد، اما اگر شدت بیرون زدگی دیسک شدید (مرحله چهار تا پنج) باشد، به طوری که روی ریشه های عصبی فشار قابل توجهی وارد کند، باید از طریق جراحی برطرف شود. در عمل جراحی ، محل دیسک شناسایی شده و با خارج کردن دیسک بیرون زده و همچنین آزاد کردن عصب سیاتیک و بر طرف کردن فشار غیر طبیعی روی عصب، درد ناحیه کمر یا پای بیمار کم می شود.

آیا منعی برای انجام ورزش و فعالیت های بدنی بیمارانی که عمل جراحی کرده اند، وجود دارد؟

گاهی برخی به اشتباه تصور می کنند بیماران مبتلا به دیسک کمر از انجام هرگونه فعالیت بدنی معاف هستند. در صورتیکه بیمارانی که دچار درد و التهاب هستند تنها تا زمان بازیافتن مجدد سلامت خود از انجام هرگونه فعالیت بدنی شدید و سنگین منع می شوند و ورزش هایی مانند شنا و نرمش های ملایم و نرم برای این افراد مانعی ندارد. در ضمن انجام ورزش های وزنه برداری و پرتاب دیسک به علت انجام حرکت های چرخشی و برداشتن اجسام سنگین و تشدید درد منع شده است.

برای آشنایی بیشتر با سیاتیک و بیماری های مغز و اعصاب با ما همراه باشید