مغز و اعصاب

صرع

صرع چیست؟

تعریف صرع:

بیماری صرع در اثر اختلال در کارکرد مغز به دلایل مختلف و در مواردی مانند صرع های کانونی که در آن قسمتی از مغز در گیر می شود ، بدون علت خاصی بروز می کند.

علت صرع:

حدود ۶۰ درصد بیماری صرع بدون علت است . زمان شروع بیماری صرع می تواند از آغاز تولد تا سنین نوجوانی و بزرگسالی باشد. صرع می تواند به دنبال تروماها و آسیب های حین زایمان به ناحیه سر در زمان نوزادی ، به دلیل عفونت در دوران شیرخوارگی با علائمی همچون تب از سن پنج ماهگی تا پنج سالگی به عنوان شایع ترین علت تشنج ، بروز کند.

همچنین بیماری صرع همچنین ممکن است در اثر سایر بیماری های مغزی و  متابولیک ، در اثر ضربه های مغزی در دوره نوجوانی و جوانی و انواع تومورهای مغزی ، یا اختلالات متابولیک بروز کند ،مصرف انواع مواد مخدر به ویژه مواد نیروزا مانند ترامادول در جوانی یکی از علل مهم ابتلا به بیماری صرع است. شایع ترین علت بروز صرع در دوران نوجوانی و جوانی ، ضربه های مغزی و سوء مصرف مواد مخدر از جمله مواد نیروزا و روان گردان ها است که می تواند بسیار خطرناک باشد.

بروز بیماری هایی مانند آلزایمر، سکته های مغزی در سنین بالا ، تومورهای مغزی ، اختلالات عروقی مغز در اثر بیماری دیابت یا ضربه های مغزی ممکن است منجر به بروز صرع شود.

علایم:

خیرگی و قطع ارتباط فرد با محیط ، دست و پا زدن و خارج شدن کف از دهان، قرار گرفتن زبان در بین دندان ها و در بعضی موارد بی اختیاری ادرار ، از علایم شایع بیماری صرع است که در زمان حمله صرع این علایم بین سه تا پنج دقیقه ادامه می یابد.

شیوع صرع:

طبق آمارهای جهانی یک درصد مردم دنیا مبتلا به صرع هستند، بر این اساس در صورتی که جمعیت ایران را ۷۰ میلیون نفر در نظر بگیریم ، حدود ۷۰۰ هزار نفر مبتلا به بیماری صرع هستند.

درمان صرع:

باورهای نادرست در مورد صرع مانند اینکه فرد مبتلا به این بیماری نمی تواند ازدواج کنند ، در تمام کشورهای دنیا وجود دارد این در حالی است که می توان با مصرف دارو این بیماری را کنترل و حدود ۷۰ درصد بیماران را درمان کرد بنابراین برای افزایش آگاهی افراد ، نیاز به برگزاری کلاس های آموزشی در جامعه است.

شخصیت هایی از جمله ناپلئون بناپارت ، داستایوفسکی ، آلفرد نوبل و ژولیس سزار به صرع مبتلا بودند و به رغم نبود درمان های مناسب در آن زمان به فعالیت مشغول بودند. امروزه با پیشرفت علم و یافتن روش های جدید درمان صرع ، افراد مبتلا به صرع می توانند زندگی بهتری نسبت به گذشتگان داشته باشند.

بر اساس علت وقوع صرع درمان دارویی یا جراحی برای بیماران انتخاب می شود. بیماری صرع با دارو کنترل می شود و لازم است هر دوره درمانی به طور متوسط حدود سه سال ادامه یابد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد صرع و بیماری های مغز و اعصاب با ما همراه باشید.

فوق تخصص و متخصص مغز و اعصاب و بیماری های حاد صرع