تشنج مغز و اعصاب تشنج ، صرع ، درمان تشنج ، دکتر تشنج

تشنج

در اثر تخلیه ناگهانی و بیش از حد پالس های الکتریکی سلول های عصبی که در تمام یا یک قسمت از مغز ایجاد می شود،رخ می دهد.معمولا ناگهانی و گذرا است .

علل :

۱-ناشناخته که اکثر موارد بروز تشنج شامل این دسته می باشد.

۲-کاهش اکسیژن به هر علت،تب خصوصا درکودکی ،ضربه به سر ،تومور مغز،قطع دارو در بیمار با سابقه قبلی تشنج ،حساسیت ها،آبسه مغزی ،کاهش قند خون ،بیماریهای عفونی،سکته مغزی،مسمومیت با الکل و دارو ،کاهش کلسیم،افزایش اوره خون…

علائم بالینی:

تشنج کانونی :

ممکن است فقط یک انگشت ویا یک دست تکان بخورد، دهان پرش بدون کنترل دارد ،صحبت فرد نامفهوم است.

عمومی یا صرع بزرگ :

تمام بدن به شدت سفت شده و به دنبال آن عضلات بدن به طور نامناسب و سریع منقبظ می شود.یک تا دو دقیقه طول میکشد ممکن است فرد زبانش را گاز گرفته و نیز دچار بی اختیاری ادرار و مدفوع شود .

بعد از اتمام حمله، عضلات بیمار شل شده و به خواب عمیق فرو رفته و تنفس صدا دار و به سختی بیدار می شود.پس از بیدار شدن از سردرد و درد عضلات شکایت دارد.

اورا:

در بعضی موارد قبل از بروز تشنج فرد دچار علائمی مانند سرگیجه و دیدن مناظر و شنیدن صداها یا احساس مزه خاص می شود که به این احساس اورا می می گویند .

نکاتی که باید بیمار بداند؟

۱-برنامه منظم ورزشی و استراحت کافی داشته باشد.

۲-داشتن وعده غذایی منظم و استفاده از لقمه غذایی کوچک بین وعده غذایی (افت قند از عوامل تشنج می باشد.)

۳-استفاده از دوش آب گرم به جای وان.

۴-پرهیز از قرار گرفتن در معرض نور درخشان و سوسو زننده.

۵-پرهیز از محرک غذایی و نوشیدن الکل.

۶-کنترل تب.

۷-در صورتی که بیمار در مرحله اورا باشد در محیط امن قرار گرفته،عینک ولباس تنگ را درآورده و یک تکه پارچه نرم داخل دهان بین دندانها قرار داده و وسایل خطرناک را از اطراف بیمار دور کنید و در صورتیکه بیمار روی تخت باشد نرده های کنار تخت بالا کشیده شود.

۸- در لحظه تشنج از مهار کردن بیمار اجتناب کنید زیرا شخصی که دچار شده به شدت مضطرب است و باعث آسیب می شود .

۹-یقه لباس بیمار باز شده تا بهتر نفس بکشد.

۱۰-وقتی حین تشنج فک های بیمار قفل شده با فشار آن را باز نکنید .

۱۱-برای پیشگیری از آسیب مغزی سربیمار را با استفاده از پدهای محافظ و بالش نرم محافظت کنید .

۱۲-اثاثیه صدمه زننده را از بیمار دور کنید .

۱۳-در صورت امکان بیمار را به پهلو خوابانده سر را کمی به جلو خم کنید این کار خروج ترشحات را آسان می کند .

۱۴-اگر مدت زمان حمله بیشتر از ۵ دقیقه طول کشید و یا در فواصل زمانی اندک بدون آنکه شخص مبتلا به وضعیت عادی برگردد دچار حمله جدیدی شد فوراً با اورژانس تماس گرفته شود.

دکتر مهران آقامحمدپور بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان