بهترین دکتر مغز و اعصاب و فیزیوتراپی شانه یخ زده و تسکین درد

شانه یخ زده

شانه یخ زده و روش های درمانی آن

بهترین دکتر مغز و اعصاب و فیزیوتراپی

” مشاوره با بهترین دکتر مغز و اعصاب  “

شانه یخ زده چیست :

شانه یخ زده که به عنوان کپسولیت چسبنده هم نامیده می شود ، شرایط و حالاتی به وجود می آید که با سفتی و درد در قسمت مفصل شانه مشخص می شود .

علائم به مرور شروع شده ، با گذشت زمان بدتر و تشدید می شوند و بعد از آن  در عرض ۱-۳ سال برطرف می شوند .

احتمال ایجاد شانه یخ زده در صورت اتفاق افتادن شرایطی که مانع حرکت بازو می شود مانند سکته مغزی و جراحی پستان افزایش می یابد .

درمان شانه یخ زده شامل ورزشهای افزایش دامنه حرکت و گاهی تزریق داروهای بی حس کننده و کورتیکواستروئید در داخل مفصل است .

در موارد کمی جراحی آرتروسکوپی برای آزاد کردن کپسول مفصلی جهت حرکت آزادانه آن بکار می رود .

احتمال مجدد تکرار شدن آن در همان مفصل شانه نادر است ولی بعضی از افراد این مشکل را در شانه مقابل پیدا می کنند .

“علایم شانه یخ زده  را  با بهترین دکتر مغز و اعصاب در میان بگذارید

علایم شانه یخ زده :

شانه یخ زده بیشتر و به مرور در ۳ مرحله آغاز می شود و هر مرحله ممکن است چند ماه ادامه یابد :

الف -مرحله  اول ، مرحله در حال یخ زدگی :

هر حرکتی در شانه باعث درد می شود ودامنه حرکات شانه شروع به محدود شدن می کند .

ب -مرحله دوم مرحله یخ زده :

در این مرحله از درد کاهش می یابد اما شانه خیلی سفت می شود و استفاده از آن خیلی سخت تر می شود ..

پ-مرحله ذوب شدن :

دامنه حرکت در مفصل شانه شروع به بهتر شدن می کند .

در برخی از افراد درد شبها بدتر می شود و گاهی با خواب تداخل می کند .

علت :

استخوان ها ،لیگامان ها و تاندون هایی که مفصل شانه را تشکیل می دهند در داخل کپسولی از بافت همبند قرار داده شده است .در شانه یخ زده کپسول مفصلی خیلی ضخیم می شود و حرکت مفصل شانه را خیل کم می کنند .

علت این مشکل دقیقا شناخته شده نیست ولی احتمال آن در افرادی که دیابت دارند و یا اخیرا سابقه عدم استفاده طولانی مدت از مفصل شانه شان را داشته اند بیشتر است .

” بهترین دکتر مغز و اعصاب و فیزیوتراپی شانه یخ زده  و هر آنچه که باید در مورد شانه یخ زده بدانید

ریسک فاکتور ها :

عوامل  خاصی احتمال شانه یخ زده راخیلی  بیشتر می کنند مانند :

الف)سن و جنس :

افراد با سن ۴۰ و بیشتر ،به ویژه خانم ها ،احتمال بیشتری جهت داشتن شانه یخ زده دارند .

ب)بی حرکتی و کاهش حرکت :

افرادی که مدت طولانی بی حرکتی و یا کاهش حرکت شانه داشته اند در ریسک بالاتری جهت اتفاق افتادن شانه یخ زده دارند.

عدم تحرک مفصل شانه ممکن است نتیجه علل مختلفی باشند:

_سکته مغزی

_انجام عمل جراحی

_شکستگی بازو

پ)بیماری داخلی :

افراد با بیماری های خاص ریسک بیشتر شانه یخ زده هستند شامل موارد زیر  :

۱_دیابت

۲_پرکاری تیروئید

۳_کم کاری تیروئید

۴_بیماری قلبی

۵_سل

۶_بیماری پارکینسون

تشخیص دکتر :

در زمان معاینه پزشک از شما می  خواهد تا برای  بررسی درد و دامنه حرکت مفصل ، آن را در جهات مختلف حرکت دهید و بعد  از شمامی خواهد خواهد تا عضلات خود را شل نگه دارید و پزشک بازو شما را حرکت خواهد داد و در شانه یخ زده در هر ۲ نوع این حرکات محدودیت حرکت وجود دارد .اکثر اوقات شانه یخ زده با علائم تشخیص داده می شود ولی گاهی برای کنار گذاشتن مشکلات دیگر رادیوگرافی یا ام آر آی نیز انجام می شود .

درمان و داروها برای درمان شانه یخ زده :

درمان شانه یخ زده شامل کنترل درد شانه و حفظ حرکت در مفصل شانه می باشد .

فیزیوتراپی :

فیزیوتراپیست ورزشهای افزایش دهنده دامنه حرکت مفصل شانه را آموزش می دهد تا حداکثر توان حرکتی در مفصل شانه برقرار باشد .

انجام دادن  مداوم این  نوع تمرینات به وسیله  بیمار ضامن بهبودی آن  می باشد .

جراحی و سایر درمانها:

اکثر موارد این بیماری بعد از گذشت ۱۲ تا ۱۸ ماه بهتر می شود .در صورت بروز  علائم مداوم موارد زیر به شما پیشنهاد می شود :

• _تزریق استروئید داخل شانه به کاهش درد و افزایش حرکت شانه کمک می کند به ویژه در صورتی که در مراحل اول استفاده شود .
  • _اتساع مفصل :تزریق آب مقطر استرین داخل کپسول شانه کمک به باز شدن کپسول و بهبود حرکت مفصل می شود .
  • _انجام مانورهای خاص روی مفصل :

در این نوع  روش بعد از بیهوشی کامل بیمار ،پزشک مفصل را در جهات مختلف حرکت می دهد تا بتواند سفتی ها را شلتر کند .

جراحی :جراحی شانه یخ زده نادر است اگر هیچ درمانی کمک نکند جراحی پیشنهاد میشود که اکثرا از طریق آرتروسکوپی انجام می شود

روش زندگی:

استفاده از شانه درگیر تا حدی که درد و محدودیت حرکت به ما اجازه می دهد ادامه پیدا کند .استفاده از سرما یا گرما به برطرف شدن درد کمک می کند

سایر درمانها:

۱-طب سوزنی:

تحریک اعصاب ازطریق پوستTENS-2

پیشگیری:

یکی از علل شایع شانه یخ زده بی حرکتی است که این بی حرکتی شاید در نتیجه صدمه به شانه شکستگی بازو یا سکته مغزی اتفاق بیفتد .اگر دچار صدمه ای شدید که حرکت شانه را برای شما سخت میکند، باپزشک خود در مورد تمرین هایی که میتوانید انجام دهید تا دامنه حرکتهایتان  زمان باقی بماند صحبت کنید .

پیوند : بهترین دکتر مغز و اعصاب ، بهترین دکتر مغز و اعصاب فیزیوتراپی شانه یخ زده

منبع : http://draghamohammadpour.com