درمان التهاب مفاصل کودکان

مقابله با التهاب مفاصل کودکان ، با تغذیه مناسب

آرتریت (التهاب مفصل ) بیماری است که می تواند تمام مفاصل را گرفتار کند . اما در اعضای دارای تحمل بار و پرکارمانند زانو ،باسن ،مچ پا ،مچ دست و دست شایع تر است. افراد در تمام سنین ، حتی کودکان می توانند مبتلا به التهاب مفصل گردند.بیماری آرتریت اشکال گوناگونی دارد.شایع ترین نوع التهاب مفصل ،التهاب استخونی (استئوآرتریت ) مفصلی است که در آن ،برجستگی های ریزی روی بخش استخوانی مفصل پدیدار می شود . این برآمدگی ها در رباط ها ،وترها ، و ماهیچه ها فرو رفته و ایجاد التهاب و تورم می کنند ، التهاب استخوان و مفصل اغلب درمفاصلی روی می دهد که آسیب دیده یا بیشترین فشاررا تحمل می کنند . استفاده از رژیم غذایی مناسب تا حدودی در درمان آرتریت روماتوئید  یا درمان التهاب مفاصل کودکان موثر است و متخصصان تغذیه توصیه می کنند که از غذاهایی که باعث تشدید آرتریت روماتوئید می شود صرف نظر کنید ، به خصوص از مصرف غذاهای پر چرب و دارای کلسترول زیاد جدا خودداری نمایند و بیشتر از ویتامین ها و مواد معدنی طبیعی استفاده کنند که برای سلامتی عمومی مفید می باشند.

درمان التهاب مفاصل کودکان

التهاب مفاصل کودک

درمان آرتریت کودکان

توصیه های ساده و سود مند

با عدس آشتی کنید

مصرف عدس باعث پیشگیری از بروز التهاب مفاصل می شود .عدس یکی از بهترین منابع پروتئین به شمار می رود و حاوی زیادی فیبر غذایی (الیاف غذایی) می باشد ، همچنین مقدار قابل توجهی ویتامین ۶ B دارد. این فواید باعث محافظت بدن از بیماریهای قلبی ، سرطان و ورم مفاصل می شود .

درمصرف مواد قندی و شیرین زیاده روی نشود

هنگامی که مقدار قند خون بالا می رود ، فعالیت دستگاه دفاعی بدن کاهش می یابد ، از این رو چنانچه می خواهید به بدن تان فرصت مقابله با التهاب ها را بدهید باید از مصرف مواد قندی و نوشابه ها وخوراکی هایی که حاوی قند فراوان هستند(مانند بیسکویت ،نان قندی ها ، آب نبات و انواع شکلات ) بکاهید .

مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید

میوه و سبزیجات سرشار از مواد معدنی ، ویتامین C ، بتاکاروتن و فولیک اسید هستند که برای سلامتی بدن از اهمیت فراوانی بر خوردارند ، آنتی اکسیدان های موجود در میوه و سبزیجات بر روی بیماران روماتیسمی اثر فوق العاده داشته و از تولید رادیکال های آزاد جلو گیری می کند.پزشکان ، به دلیل اهمیت بسیار زیاد میوه و سبزیجات ،مصرف روزانه حد اقل ۵ وعده از آن را توصیه می کند ، به این ترتیب پیشنهاد می شود که در هر وعده غذایی یک پرس میوه ،سالاد و یا سبزی مصرف کنیم .بهتر است در طول روز حداقل یک نوع سبزی یا میوه زرد ، قرمز و یا سبز بخوریم .بسیاری از مطالعات و تحقیقات علمی انجام گرفته پیرامون روماتیسم  و تغذیه بیماران نشان می دهد که یک تغذیه مناسب و سر شار از سبزیجات و گیاهان ،موجب تسکین بسیاری از مشکلات و دردهای بیماران روماتیسمی خواهد شد.

دردهای زانو را با ورزش تسکین دهید

درشرایط کنونی همه از درد زانو رنج می برند یا در آینده ای نه چندان دوربه دلیل سبک غلط زندگی امروزی ،بدان دچار خواهند شد، دردهای زانو از جمله دردهای مزمنی هستند که اگر بخواهیم در آینده بدان دچار نشویم  باید از هم اکنون به فکر آن باشیم .بنابراین ورزش های این فقط مختص کسانی نیست که امروز به این دردها دچار هستند بلکه بهترین راه کنترل ودرمان برای کسانی است که می خواهند در آینده به این دردهای ناتوان کننده مبتلا نشوند .

حرکت اول:این حرکت که در حقیقت نوعی گرم کردن مفصل زانو محسوب می شود ، اهمیت بسیاری دارد هرگز بدون گرم کردن مفصل زانوتمرینات ورزشی را شروع نکنید زیرا عواقب خطرناکی دارد. برای انجام حرکت اول روی یک سطح صاف دراز بکشید ،حال پای راست را طوری بالا بیاورید که فقط از مفصل زانو خم شود ، سپس این حرکت را پای چپ اجرا کنید ،سعی کنید از شتابزدگی در حرکت پرهیز نمایید .فراموش نکنید که آسیب های زانو در یک لحظه اتفاق می افتد یعنی همان زمانی  که شما اطمینان کامل به خودتان دارید صدمه خواهید دید. این حرکت را به آرامی ۴۰ مرتبه ودر سه ست با فاصله یک دقیقه انجام دهید.

حرکت دوم:این حرکت مشکل تر است و سبب کشیدگی بیشتر رباط های جانبی مفصل زانو می شود  از این رو اهمیت ویژه ای دارد . این حرکت را ۲۰ مرتبه ودر ۳ ست با فاصله یک دقیقه برای هر پا انجام دهید .برای اجرای آن باید بازهم روی زمین دراز بکشید وبه همان شیوه حرکت اول پاها را از مفصل زانو خم کنید ، اما نکته مهم اینجاست که دامنه حرکت باید بیشتر شود و زانوها تا جایی که عضلات همسترینگ اجازه می دهد به شکم و سینه ها نزدیک شود .

حرکت سوم:حالا شما به جایی رسیدید که باید وارد حرکات پیچیده تری در ناحیه زانو شوید که اگر دقت کامل به خرج ندهید ، می تواند برایتان صدمه ساز شود . این حرکت در حقیقت روی رباط های متقاطع زانوها کار می کند و تقویت آنهارا سبب می شود .ابتدا به حالت خبردار بایستید سپس در حالی که اقتدار بدن تان تغییری نکند ،پای راست را به سمت خارج بچرخانید البته تا جایی که به هیچ وجه درد احساس نکنید، زاویه انجام این حرکت نباید از ۴۵ تا ۵۰ درجه بیشتر شود ،زیرا خود مسبب درد و آسیب در ناحیه مذکور خواهد شد . این حرکت را ۳۵ مرتبه و در ۳ ست برای هر پا اجرا کنید وهرست را با فاصله یک دقیقه انجام دهید.

حرکت چهارم: برای انجام این حرکت روی یک سطح صاف و البته کمی نرم دراز بکشید و بازوها را زیر بدنتان مانند اهرم قرار دهید . در حالت استراحت زانوهای هر دو پا را به حالت ۹۰ درجه خم شده است . حال حرکت را شروع می کنیم ،برای انجام این حرکت پای راست را بدون آن که به زمین برخورد کند به حالت صاف و کشیده شده در آورید و سپس این حرکت را روی پای سمت چپ اجرا کنید .توجه داشته باشید تمام ورزش هایی که به نوعی با مفاصل بدن سروکاردارند ، باید آرام اجرا شوند،نه با سرعت و قدرت .این حرکت را ۱۵ مرتبه ودر ۳ ست با فاصله یک دقیقه روی هر پا اجرا کنید.

حرکت پنجم: این حرکت کمی شبیه حرکت قبلی است اما نکاتی دارد که باید از آن با خبر شوید.برای انجام آن طوری بنشینید که کمر وپشت ،حالت اقتدار خودرا حفظ کند، سپس پای راست را بدون جداکردن از زمین به اندازه ۹۰ درجه از زانو خم کنید،این حرکت را روی پای سمت چپ هم اجرا کنید . این حرکت که برای تقویت عضلات چهار سر ران بسیار مفید است نقش قابل توجهی در تسکین دردهای زانو دارد . این حرکت را ۳۵ مرتبه ودر۳ ست با فاصله یک دقیقه روی هر پا اجرا نمایید.

حرکت ششم :حرکت اسکات از جمله حرکات بسیار سنگین تقویت زانوست که باید چندین هفته با حرکت قبلی زانوها را تقویت کرد و سپس سراغ این حرکت رفت.برای انجام این حرکت با حفظ اقتدار به یک دیوار تکیه دهید و یک توپ کوچک را بین دو زانوی خود بگیرید ،حال بدون آن که پشت و کمرتان از دیوار جداشود به اندازه ای که زانو ها به میزان ۹۰ درجه  تاشوند بنشینید و سپس بلند شوید .در حین حرکت باید مراقب توپ هم باشید که زمین نیفتد، این حرکت سبب تقویت معجزه آسای عضلات چهار سرران و عضلات همسترینگ و همچنین عضلات ساق پا می شود،اما انجام اصولی این حرکت نکته مهمی است که هر ورزشکاری چه مبتدی و چه حرفه ای باید به آن توجه ویژه داشته باشند ،حرکت اسکات اگر به درستی اجرا نشود ، سبب تخریب هر چه سریع تر مفاصل زانو وا ز همه مهمتر کمر می شود ،از این رو در حین اجرای آن نباید اولا پشت از دیوار فاصله بگیرد وعلاوه بر آن زاویه زانو هم از ۹۰ درجه بیشترنشود ،این حرکت را ۱۰ مرتبه ودر ۴ ست وبا فاصله ۲ دقیقه اجرا کنید.

سویا مصرف کنید

دانه سویا به خاطر ترکیبانی مانند ایزوفلاوین و ویتامین E و کلسیم از استخوان ها محافظت می کند. آن دسته از افرادی که به خاطرلاکتوز یا کلسترول از خوردن شیرهای معمولی اجتناب می کنند ، می توانند از شیر سویا استفاده کنند.

از مصرف زیاد گوشت و فراوردهای آن پرهیز کنید

از مصرف زیاد گوشت پرهیز کنید تا التهاب مفصل شما از بین خواهد رفت .ظاهر افراد گیاه خوار نسبت به افراد گوشت خوار کمتر دچار بیماری آرتریت می گردند .از خوردن زیاد گوشت به ویژه گوشت گاو خودداری کنید . بدن شما ممکن است به گوشت های خاصی عدم تحمل داشته باشد ، چربی اشباع شده گوشت ها می تواند فعالیت های التهاب زا را تحریک کند ،غذاهای چرب ، و به ویژه گوشت و چربی های حیوانی می تو انند تورم و درد را در مفاصل التهابی افزایش دهند و بعضی از غذاهای صددر صد گیاهی را در برنامه غذایی خود اضافه نمایید.

ویتامینE درد مفاصل را کاهش می دهد

ویتامین E آثار ضد التهابی خودرا از طریق خنثی کردن ترکیبات زیست شیمیایی آزادشده در فرآیندالتهاب اعمال  می کند ۰روغن گیاهی ، سبزی های برگ دارسبز تیره ،حبوبات ،مغزها ، دانه ها و غلات کامل (سبوس دار ) ، بلغور ذرت ،تخم مرغ شیر ، بلغور جو ، سویا ، سیب زمینی شیرین ،گندم و مغز گندم ، جو دو سر و تخم    گیاه کتان دارای ویتامین E هستند۰

از وعده های غذایی سنگین اجتناب کنید

هنگامی که از وعده های غذایی سنگین استفاده می شود قدرت بدن برای مقابله با التهاب ها کاهش می یابد ، از این رو ، اگر می خواهید قدرت تان برای مقابله با التهاب ها افزایش یابد ،باید ازمصرف وعده های غذایی زیاد و سنگین ،به خصوص آنهایی که حاوی مقدار زیادی از غذاهای سنگین هستند (مانند گوشت و فراورده های لبنیاتی پر چرب ) اجتناب نمایید.

کرفس بخورید

کرفس در طب سنتی اروپا ، یک داروی مهم برای درمان مشکلات آرتروزی و روماتیسمی است که در آن مفاصل ، عضلات و تاندون ها متورم و سفت شده و دچار درد می گردند دانه های کرفس ، حاوی یک روغن فرار (اسانس ) است که باعث تحریک کلیه ها به دفع مواد زاید از بدن می شود .بطور خاص ، می توان از عملکرد خوب کرفس در حذف نمک های اورات از بدن اشاره کرد که اغلب باعث التهاب و سفتی در عضلات به خصوص در اوایل و بعد از بیداری به خوبی اثر دارد .بذر کرفس همچنین برای دفع مایعاتی که در اثر آرتریت در مفاصل تجمع کرده اند نیز مفید می باشد .نقرس  یکی از مهم ترین علائم این عارضه (آرتریت ) است که می توان برای درمان و جلو گیری از عود آن از بذر کرفس استفاده کرد.

از مصرف آلبالوو گیلاس غافل نشوید

آلبالو و گیلاس برای کاهش درد مفاصل ، روماتیسم و نقرس مفید هستند .هنگام التهاب مفاصل ، مقداری گیلاس خشک بجوید . پژوهشگران معتقدند چنانچه فرد مبتلا به حملات نقرسی روزی  ۲۵ تا ۳۰ دانه آلبالو یا گیلاس بخورند ، درد تورم مفصل کاهش می یابد .بعضی کارشناسان بر این باورند که گیلاس به اندازه داروهای ضد درد برای تسکین درد مفید است ،زیرا علاوه بر آن که درد تورم را کاهش می دهد هیچگونه عارضه جانبی ندارد .کارشناسان آزمایشگاهی نشان داده اند که در ترکیبات گیلاس ماده ای است که به گیلاس رنگ قشنگ قرمزرا می دهد . و مانع ترشح پروستاگلاندین (عنصر ایجاد کننده ورم) در بدن می شود.هنگامی که ورم کم می شود مسلما درد هم کمتر خواهد شد  در ضمن ثابت شده که گیلاس خشک مقادیر بیشتری از این ماده را داراست .

مصرف زیاد شکر ممنوع

تحقیقات متعددی نشان داده است که شکر می تواند موجب افزایش التهاب گردد. گر چه شکر سطح انرژی بدن را خیلی سریع بالا می برد اما این انرژی بالا ، زیاد دوام نمی آورد و در نتیجه افراد مبتلا به آرتروز دوباره احساس خستگی و سنگینی می کنند.شکر دارای کالری زیاد است که در نتیجه مصرف آن موجب افزایش وزن شده و فشار بیشتری به مفاصل وارد می گردد .می توانید به جای شکر،روزانه ۲تا ۴ وعده نصف فنجان میوه های شیرین مجاز مصرف کنید .

ویتامین c  مصرف کنید

دردهای روماتیسمی و ورم مفاصل و روماتیسم می تواند با کمبود ویتامین  c ارتباط داشته باشد . مطالعات نشان داده اند افرادی که مبتلا به آرتریت روماتوئید هستند کمبود ویتامین cباعث پیش رفت بیماری می شود . ویتامین c مشخصا درمان طبیعی خوبی برای مبتلایان به آرتریت روماتویید است .

مباحث مرتبط :

بهترین فوق تخصص مغز واعصاب کودکان ، بهترین فوق تخصص مغز واعصاب ، فوق تخصص مغز واعصاب کودکان ،  مغز و اعصاب ، بهترین دکتر مغز واعصاب کودکان ، دکتر مغز واعصاب ، دکتر متخصص مغز واعصاب ، روانپزشکی ، جراح مغز واعصاب ، بهترین دکتر مغز و اعصاب ، روانشناسی ، رشته روانشناسی ، روانپزشک ، رشته روانپزشکی ،دکتر مغز و اعصاب کودکان ،آرتریت ، التهاب مفصل.

دکتر مهران آقامحمدپور بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان