مننژیت

مننژیت یک بیماری عفونی است یا به عبارت دیگر مننژیت عفونت یا التهاب پرده اطراف مغز و طناب نخاعی است.این وضعیت می تواند به دلیل عفونت یا داروها یا سرطان ایجاد شود.

علایم مننژیت

علاوه بر بزرگسالان کودکان نیز دچار این بیماری میشوند و علائم این بیماری شامل : بیمار دچار گردن درد ، تب ، سر درد ، یا خستگی عمومی می شود. برخی از افراد دچار گیجی،تشنج یا ضعف می شوند. نوزادان ممکن است بی قرار شده یا بیش از اندازه بخوابند،دچار سفتی بدن و اندام ها شده یا ممکن است کمتر از میزان طبیعی غذا بخورند.

مننژیت در کودکان

در ادامه دلیل بروز این بیماری را میخواهیم با هم بررسی کنیم .بیماری مننژیت در کودکان هم شایع است و  هر فردی ممکن است به مننژیت مبتلا شود،اما این بیماری در میان کودکان زیر یک سال و بزرگسالان بالای ۶۰ سال شایع تر است. این بیماری می تواند با تماس نزدیک فردی که به این عفونت آلوده است و سرفه می کند منتقل شود و به همین دلیل است که نوجوانان و دانشجویانی که در یک اتاق زندگی می کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری ها هستند. این بیماری با بوسیدن یا نوشیدن از لیوان فردآلوده نیزمنتقل می شود.

تشخیص بیماری مننژیت

اگر کودک شما دارای علائمی هم چون تب و بی قراری بود به بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان در تهران مراجعه کنید تا پزشک از شما سوالاتی بپرسد و کودک شما را معاینه کند.در صورتی که فکر می کنید مبتلا به مننژیت شده اید ، باید برای انجام آزمایش های بیشتر به بیمارستان بروید. در بیمارستان،دستور انجام بررسی های بیشتری داده شده و آزمایش مایع نخاع برای شما انجام می شود. گرفتن مایع نخاع یعنی به وسیله یک سوزن،مقداری از مایع اطراف نخاع بیرون کشیده می شود.این کار به شناسایی بهتر عفونت به پزشک کمک می کند.این آزمایش همچنین می تواند نوع عفونت را نشان دهد.گاهی اوقات انجام سی تی اسکن از سر ضروری است.

مغز و اعصاب کودکان

درمان بیماری مننژیت

این بیماری عفونی ممکن است از مادر به کودک منتقل شود که بیشترین احتمال انتقال بیماری همین نوع از انتقال است . در صورتی که باکتری یا قارچ باعث مننژیت شده باشد ، عفونت جدی است. شما باید برای درمان با دارو های داخل وریدی در بیمارستان بستری شوید.لازم است حداقل برای مدت یک هفته دارو دریافت کنید. چند روز طول می کشد تا کاملا بهبود یافته و مرخص شوید. در صورتی که ویروس ها سبب عفونت شده باشند،ممکن است بدون دارو بهبود پیدا کنید. پزشک در مورد نوع عفونت با شما صحبت می کند.در صورتی که مننژیت درمان شود،بسیاری از افراد بهبود پیدا می کنند.برخی از بزرگسالان دچار تشنج،ضعف در بازو و پا ها و سایر مشکلات عصبی می شوند.کودکان ممکن است دچار تاخیر در تکامل ، کاهش شنوایی ، صرع یا مشکلات  دستگاه عصبی شوند. در حدود ۵% – ۱۵% از افرادی که دچار عفونت جدی می شوند،جان خود را از دست می دهند.

پیشگیری از بیماری مننژیت

برای پیشگیری از مننژیت در کودکان همه واکسن هایی که فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان به شما توصیه کرده است را به کودک خود تزریق کنید.از تماس نزدیک مانند بوسیدن یا خوردن در فنجان یا وسایل مشترک افرادی که مننژیت دارند،اجتناب کنید.درصورتی که با فرد مبتلا به مننژیت در تماس نزدیک هستید می توانید برای پیشگیری از ابتلا به آن دارو مصرف کنید.در صورتی که در تماس نزدیک با افراد مبتلا به مننژیت بوده اید ، با پزشک خود تماس بگیرید.

دکتر مهران آقامحمدپور بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان