درمان تشنج نوزادان

بیماری تشنج نوزادان

یک درصد مردم دنیا مبتلا به بیماری تشنج هستند. بیماری تشنج بیماری است که در اغلب مواقع با دارو قابل کنترل است، مواقع خیلی کمی وجود دارد بخصوص آنهایی که سندرم های ژنتیکی، نقایص عصبی، عقب افتادگی ذهنی و اختلالات حرکتی دارند گاهی به سختی با درمان دارویی کنترل میشوند یک درصد خیلی جزئی باقی میماند که مجبور به عمل جراحی میشوند. در کل بیماری صرع بیماری وحشتناکی نیست که از آن اسم ببریم، بیماری صرع و یا اپی لپسی بیماری است که حداقل دو نوبت تشنج برای فرد مبتلا اتفاق می افتد. توصیه بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان در تهران به بیماران این است که بدون تجویز پزشک معالج و سرخود دارو را قطع و وصل نکنند، کم و زیاد نکنند به این علت که تشنج بیماری قابل پیش بینی نیست که کی و کجا دوباره قرار است تکرارا بشود و ممکن است عواقب وحشتناکی داشته باشد.

علائم تشنج نوزادان

فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان بر اساس اصول پزشکی، بر اساس نوار مغز کودک، MRI، معاینه بالینی، سابقه خانوادگی و اینکه تشنج در چه حالتی رخ داده است در بیداری بوده یا در خواب تصمیم گرفته میشود که چه نوعی از دارو و به چه مقداری را شروع شود و در چه تاریخی مصرف آن دارو متوقف شود. والدین نگرانی بسیار زیادی در تشخیص تشنج نوزادان و درمان تشنج نوزادان دارند. والدین باید علائم را بشناسند تا اگر کودک دچار این علائم شد بدانند که بیماری صرع است. تشنج هایی که رایج است و در برنامه های تلویزیونی دیده شده که حرکات غیر ارادی سر و بدن در افراد بوجود می آید و کنترل خود را از دست می دهند. اما لازم است والدین بدانند که یک سری از تشنج و صرع در کودکان هست که حرکات مشخص تشنج را ندارد. یک نوعی از صرع در کودکان وجود دارد بخصوص در کودکان شش سال که کودک فقط و فقط چند ثانیه به نقطه ای خیره میشود. به این گونه از صرع، صرع پنهان میگویند.

علائم تشنج نوزادان

درمان تشنج نوزادان

صرع پنهان در کودکان با شکایت عقب ماندن از دیکته نوشتن و یا بیش فعالی همراه است. متاسفانه در خیلی از مواقع درمان های اشتباه بر روی این کودکان قرار میگیرد. اینگونه صرع ها به راحتی به درمان پاسخ مثبت میدهند و فقط لازم است که تحت پزشک ماهر و متخصص شناسایی و درمان شود. یک نوع دیگری از صرع، صرع خوش خیم است و در سنین نه سال اتفاق می افتد که زمان این گونه از صرع در خواب است که همراه با افزایش ترشح بزاق، انقباض عضلات صورت بوده و اکثرا قبل از بلوغ نیز درمان پیدا میکند. تشنج با صرع متفاوت است و تشنج یک علامت است مانند تب، تب بیماری نیست و علامت است. تشنج میتواند در زمینه بروز بیماری اتفاق بیفتد. ممکن است کودکی به دلیل کمبود کلسیم خون و یا افتادن قند خون تشنج بکند که این گونه از تشنج های ثانویه است و به معنای صرع نیست ولی بیماری صرع یک بیماری مغزی است که صرفا تظاهراتش تشنج های مکرر است. سئوال بسیاری از والدین این است که ایا تشنج نوزادان قابل درمان است ؟ برای پیدا کردن این سئوال به مقاله مربوطه مراجعه کنید.

دکتر مهران آقامحمدپور بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان