علائم فلج مغزی در نوزادان

تشخیص فلج مغزی در نوزادان

معمولا مادر اولین کسی است که متوجه رفتار غیر عادی کودک خود میشود و متوجه میشود که فرزندش در یادگیری مشکل دارد، به طور مثال خوب سرش را بالا نیمگیرد، خوب چهار دست و پا نمیرود و … ، تغییر در مراحلل رشد حرکتی کودک در کنترل حفظ تعادل، قرار دادن اندام در وضعیت مناسب در حین راه رفتن ممکن است اولین علائم بیماری باشد که به آن فلج مغزی گفته میشود و باید به علائم فلج مغزی در نوزادان بسیار توجه کرد و در صورت بروز علائم به بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان در تهران مراجعه کرد. فلج مغزی گروهی از اختلالات دائم ولی غیر پیش راننده هستند که به دلیل نا هنجاری مادرزادی و آسیب به مغز و تکامل به وجود می آیند. بیشتر موارد ابتلا به اختلاف وجود موارد خفیف در هجده ماه اول زندگی مشخص میشوند.

فلج مغزی نوزادان

علائم فلج مغزی در نوزادان

علائم فلج مغزی در نوزادان عبارتند از : علائم فلج مغزی بسیار متفاوتند و ممکن است شدید و یا خفیف باشند، ممکن است نیمه بدن را درگیر کنند و یا کل بدن را ممکن است بیشر در دست ها باشد و یا پاها و یا چهار اندام را نیز درگیر خود کند. از دیگر علائم حرکات غیر طبیعی نظیر پیچشی، چرخشی، پرشی در دست ها و پاها و بازو و ساق، این حرکات حین استرس بیشتر میشود. لرزش، عدم حفظ هماهنگی و تعادل بدن، کاهش ضریب هوشی، کاهش توانایی یادگیری، کمبود شنوایی و بینایی، تشنج، علائم گوارشی نظیر اختلال در مکیدن شیر یا غرا خوردن و جویدن و بلع ، استفراغ یا یبوست، افزایش آبریزش دهان، رومد آبریزش دهان، تنفس های نا منظم و بی اختیاری ادرار از جمله علائم فلج مغزی در نوزادان است.

درمان فلج مغزی در نوزادان

سئوال پیش می آید که فلج مغزی چگونه کنترل میشود و درمان آن چیست؟ فلج مغزی در کودکان و بزرگسالان غیر قابل برگشت است و علم کنونی علارقم پیشرفت هایی که داشته تا کنون نتوانسته گامی موثر در جهت درمان فلج مغزی بر دارد. هر چند با گذشت درمان هایی چون کاردرمانیو روان درمانی سعی در جبران زائد حرکتی و عملکردی فرد در فعالیت های روز مره میشود. هدف از درمان این بیماری افزایش توانایی بلغوه آنها است تا بتوانند از زندگی لذت برده و کار های روزانه و شخصی خود را انجام دهند. ارزیابی کار درمانی در کودکان با فلج مغزی فعالیتی است پویا که چهار چوبی نظریه کاری و عصب روشدی را مورد استفاده قرار میدهد. مداخلات کاردرمانی در فلج مغزی معمولا در نخستین روزهای پس از تشخیص که اغلب در نخستین روز های پس از تولد است آغاز میشود.

بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان در تهران

فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان