علائم آسم کودکان

والدین عزیز ابتدا باید بدانند که آسم چیست و چه علائمی دارد که اگر کودکشان دچار آسم شد بتوانند شناسایی و درمان آسم کودکان را انجم دهند. بیماری آسم یا همان تنگی نفس نوعی بیماری ریه ی است که بر مسیر جریان هوا که مسئولیت حمل هوا به داخل ریه را به عهده دارد تاثیر میگذارد بدین ترتیب باعث نازک و متورم شدن این مسیر شده و مخات این ناحیه را افزایش میدهد در نتیجه تنفس کودک مبتلا به آسم سخت شده و عوارضی مانند تنگی نفس، خسخس و سرفه به هراه دارد. آسم کودکان در مواردی ممکن است باعث مشکلات جدی برای کودک مبتلا شود و تا کنون دانشمندان و محققان تب به درمان قطعی آسم دست پیدا نکرده اند ولی میشود با انجام کارهایی این بیماری را کنترل کرد و از شدت آن کاست. حمله آسمی کودکان هنگامی رخ میدهد که شدت بیماری آسم در بیشترین حد خود باشد، این حملات ناگهانی هستند و با شدت هایی متفاوت مشاهده میشوند.

در هنگام حملات آسم این اتفاقات رخ میدهد:  در بعضی از موارد راه های هوایی کاملا بسته میشود، بنابراین توجه و رسیدگی سریع در هنگام حملات آسم ضروریست. عضلات دور مسیر جریان هوا سفت شده و مسیر را باریک میکند در نتیجه هوای کمتری در مسیر های هوایی جریان پیدا میکند. همانطور که گفتیم آسم دستگاه تنفسی را تحت تاثیر قرار میدهد علل خصوص راه های هوایی کوچکتر از قبیل نایژه و نایژک ها ، این راه های هوایی یک لایه پوشاننده درونی دارند که مخاط نامیده میشود که با یک لایه ماهیچه صاف احاطه شده است. کودکانی که آسم دارند راه های هوایی به طور مزمنی متورم شده است که این میتواند آن ها را در مقابل بسیاری از محرک ها فوق العاده حساس کند. برخی از محرک های بسیار زیاد آسم عبارتند از دود سیگار، گرده گلها، گرد  خاک، راحیه و عطر ها، ورزش، هوای سرد، استرس شدید و حتی یک سرما خوردگی معمولی در نتیجه برای کنترل و درمان آسم کودکان از این محرک ها دوری کنید.

درمان آسم کودکان

هنگامی که کودکان مبتلا به آسم در معرض محرک های گفته شده قرار میگیرند، یک حمله آسم یا تشدید در علائم ممکن است اتفاق بیفتد اما دقیقا چگونه چنین عامل های روز مره ای باعث یک حمله آسم میشود. اگر کودکی که آسم دارد در معرض یکی از این محرک ها قرار بگیرد حلقه های صاف ماهیچه که دور راه های هوایی کوچک در ریه هایشان هستند منقبض شده و باریک میشوند. به طور همزمان محرک تورم را بیشتر میکند که باعث میشود خط های مخاطی بیشتر شده و مخاط بیشتری ترشح شود. در حالت عادی بدن ز این مخاط برای به دام انداختن ذرات و یا گرد و خاک استفاده میکند ولی در حین یک حمله آسم باعث مسدود شدن راه های باریک میشود که تنفس را حتی مشکل تر میکند این تاثیرات منجرب علائم آسم میشود. انقباظ ماهیچه صاف باعث احساس تنگی قفسه سینه میشود. مخاط اضافی و تورم افزایش یافته میتواند موجب سرفه گردد.

علائم آسم کودکان

فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان

چنانچه کودکتان دچار حملات و تنگی نفس با علائمی که در بالا ذکر شد بود باید تشخیص آسم انجام شود و برای کنترل و کم شدن آسم کودک اقدام شود برای مراجعه به بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان در تهران با ما تماس بگیرید.