روتاویروس در کودکان

هر پدر و مادری از انتقال دادن کودکشان به بیمارستان واهمه دارند حال اگر بدانید که به ویروسی آلوده شده که نامش را هرگز نشنیده است بیشتر نگران میشود. میلیون ها کودک با ویروسی دست و پنجه نرم میکنند که شایع تر از آن است که شما تصور کنید.

بیماری روتاویروس چیست

روتاویروس در کودکان تقریبا به تمامی ودکان تا چهار سالگی حمله میکند و هر روز جان هزاران کودک را میگیرد. در کشور ما روتاویروس شایع ترین عامل اسهال جدید در کودکان است و هر سال ۳۰ کودک را به کام مرگ میفرستد، مادری تا زمانی که دو تن از سه فرزندش را راهی بیمارستان کند هگز نام چنین ویروسی را نشنیده بود. کودک که به دلیل استفراغ و اسهال های شدید دچار کم آبی شده بود سه روز در بیمارستان بستری شد تا به وی آبرسانی شود سپش خواهرش دچار همین علائم و نشانه ها شد.

این بیماری بسیار مسری است و پیش از بروز نشانه ها و پس از آن نیز قابل انتقال است. علارقم تلاش پدر و مادر، کودکان دست های خود را تمیز نمی کنند و دست های خود را مدام به داخل دهان میبرند. در هر بخش ارژانسی تامین مایع از دست رفته بسیار مهم است. کودکان بیمار پس از مراجعه به بیمارستان ابتدا توسط پرستاران مورد ارزیابی قرار میگیرند تا از لحاظ کم آبی و شدت آن مورد بررسی قرار بگیرند. آنها علاوه بر ثبت علائم حیاتی مقدار ادرار کودک طی ۲۴ ساعت گذشته را نیز بررسی میکنند همچنین میزان مایع مصرفی کودکان نیز بررسی میشود. پرستار با بررسی مقدار مایع مصرفی، میزان خواب آلودگی و یا خشکی دهان، شرایط کم آبی آن را بررسی میکند. کودکانی که دچار اسهال روتاویروس میشوند معمولا ۳ تا ۳۵ ماهه هستند.

بیماری روتاویروس در کودکان معمولا با تب، دل به هم خردگی و استفراغ شروع میشوند و با اسهال ادامه پیدا میکند. اسهال ممکن است خفیف و یا شدید باشد و از ۳ تا ۹ روز طول بکشد. به گفته بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان در تهران شروع این بیماری از زمستان تا اواسط بهار است. این بیماری اغلب در فصل پاییز از جنوب غرب کشور شروع میشود و در اواخر زمستان و اوایل پاییز به شمال شرق میرسد.

بیماری روتاویروس

روتاویروس در کودکان

مردم معمولا در مورد بیماری روتاویروس در کودکان چیزی نشنیده اند چرا که پزشکان اغلب گلودرد کودکان را کش داده و نمیدانند که تبدیل به چه بیماری شده است. بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان در تهران معتقد است که این بیماری شایع و پیشگیری آن دشوار است بنابراین والدین و مربیان باید نشانه ها و علائم این بیماری و طرز برخورد با آن را بدانند. باید تب را پایین آورد تا کودک بهتر شود. مهمترین نکته نوشیدن مایع کافی است و اگر کودک مایل به خوردن مایعات نیست و آب بدنش کم است حتما آن را به اورژانس ببرید.

دکتر مهران آقامحمدپور بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان