درمان دیابت کودکان

دیابت در کودکان میتواند انواع مختلف ژنتیکی داشته باشد و انواع دیابت نوع یک در نوجوانان اتفاق می افتد ولی آنچه از همه شایع تر است همان دیابت نوع یک است. حال این سئوال بوجود می آید که این نوع از دیابت چگونه بوجود می آید؟

درمان دیابت کودکان

معمولا یک ویروسی وارد بدن میشود و این ویروس با تقابلی که با سلول های ایمنی بدن می دارد یک کمپلکسی ایجاد میکند که بر ضد آن آنتی بادی ساخه میشود و این آنتی بادی بر اساس شباهت آنتی ژنی بر ضد سلول های بتا جزایر لانگرهانس که در لوزالمعده قرار گرفته عمل میکند و آن سلول های بتا را از بین میبرد. در نتیجه آنسولین به خوبی ترشح نمیشود و قند خون بالا میرود چرا که انسولین هرمونی است که باعث تنظیم قند خون میشود و باعث میشود که قند خون وارد سلول های بدن شود و مصرف بشوند، وقتی انسولین نباشد درب سلول به روی گلوکز بسته است در نتیجه قند نمیتواند وارد سلول شود، قند در خون بالا میرود و وقتی قند در خون بالا برود وارد ادرار میشود و با خود آب را به ادرار میبرد و علائم پر ادراری و به دنبال آن تشنگی بوجود می آید.

از طرف دیگر به دلیل اینکه قندی وارد سلول ها نمیشود و سلول ها گرسنه هستند و فرد شروع میکند به پرخوری یعنی علاوه پرنوشی پر خوری نیز در کودک دیده میشود ولی در عین حال کودک لاغر میشود یعنی از آن مواردی است که بیمار غذا خورده ولی لاغر میشود و اکثرا مادر و پدر کودک را پیش پزشک میبرند و میگویند کودک ما کسل و مریض الحال است ولی علت را نمیدانند ولی اگر والدین به تکرر ادرار و پرنوشی توجه کنند میتوانند به پزشک کمک کنند و بعضی از پزشکان نیز ابتدا متوجه بیماری نشده و آزمایش ادرار و مدفوع گرفته در صورتی که مسئله مسئله قند خون است و ممکن است در آزمایش کامل ادرار قن بالا باشد و پزشک به آن پی ببرد.

دیابت کودکان

دیابت کودکان

گاهی اوقات اشتباه میشود و کامل ادرار شامل گلوکز نشده و مریض بد حال شده و به حالت کتواسیدوز دیابتی رفته که موقعی است که خون اسیدی شده و نفس تند و عمیق شده و بوی استون و میوه گندیده از دهن بیمار خارج میشود و حالت خواب آلودگی به کودک دست میدهد و اگر متوجه این وضع نشوند کودک به حالت اغماء میرود و بد حال میشود و خیلی از مواقع در این حالت مشکل بیمار را با مننژیت و یا ورم مغز اشتباه میگیرند. گاهی نفس های تند و عمیق با عفونت های تنفسی اشتباه گرفته میشود و گاهی درد شکم و استفراغ با آپاندیس اشتباه گرفته میشود. تتشخیص بیماری توسط پزشک متخصص بسیار مهم بوده و والدین باید به این علائم هشیار باشند و برای مراجعه به بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان در تهران با ما همراه باشید.

برای درمان دیابت کودکان تحقیقات بسیاری صورت گرفته ولی درمان مشخص و قطعی تا به امروز درمان مشخصی پیدا نشده است و همچنان در مرحله تحقیقتی است و تنها داروی آن انسولین است که به دلیل اینکه نمیتواند خوراکی باشد به صورت تزریقی از آن استفاده شود.

دکتر مهران آقامحمدپور بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان