فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان

بیماری نقص ایمنی کودکان

بیماری های نقص ایمنی از زمان ۵۰ سال پیش شکل گرفت درست از زمانی که یکی از کودکان مبتلا به این بیماری با عوارض عفونت مکرر توسط یکی از پزشکان آمریکایی شناخته شد و برای اولین بار گزارش شد.

علائم بیماری نقص ایمنی کودکان

سیستم ایمنی بدن کودکان را میتوان به این شکل توصیف کرد که سرباز های سیستم بدن هستند و به شکلی عمل میکنند که در واقع هم باید بیگانه ها را بشناشند و هم باید خودی را شناسایی کنند. همانطور که اگر یک سیستم دفاعی نتواند بیگانه ها را شماسایی کند بدن دچار عفونت میشود و اگر خودی ها را نتواند بشناسد و نسبت آنها واکنش نشان ندهد و واکنش بد نسبت به خود نشان دهد دچار بیماری نقص ایمنی کودکان می شود. بیماری نقص ایمنی کودکان معمولا عوارضی نظیر عفونت های مکرر در مقابل جرم هایی مثل باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها هستند و نمیتوانند دفاع خود را داشته باشند و همانطور که نمیتوانند دفاعی در مقابل بیگانه از خود نشان دهند در مقابل خودی هم بیگانه هستند و سیستم های درونی خود انسان را نیز از بین می برند و به این بیماری ها بیماری های خود ایمنی گفته میشود.

• بیماری تیروئیدی
  • بیماری دیابت دروان کودکی
  • واکنش بیش از حد به نور آفتاب
  • بند نیامدن خونریزی

بیماری های که سیستم بدن باید طبیعی کار کند و خودی را تشخیص دهد آنها را بیگانه تلقی میکند و نسب به آنها واکنشی نشان می دهد. از عوارض دیگر بیماری ها میتوان به سرطان ها و بیماری های بد خیم اشاره کرد و یا اگر عاملی که بدن تولید کرده و باید شناسایی بشود و از بین بیرود نرود و بدن در مقابل آن خنثی است و باعث میشود که رشد بیش از حد در واقع سلول های بدن خیم در بدن شکل بگیرد و هیچ وقت محدود نشود و اگر بخواهیم که به سه دسته اصلی این علائم اشاره کنیم باید به عوارض عفونی، بیماری های خود ایمنی و در واقع سرطان ها اشاره کرد.

فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان

باید به این نکته اشاره کنیم که باید تصور ناشایع بودن این بیماری نقص ایمنی کودکان را کنار بگذاریم و در واقع همه افراد کمک کنند و آگاهی در جامعه ایجاد کنند و سبب این شود که بیماری نقص ایمنی کودکان و بیماری ناشناخته ای در کشور باقی نماند و با مشاوره ژنتیکی درست توسط فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان در تهران شاهد این باشیم که این بیماری ها به طور کلی از جامعه ما رخت ببندد و بتوانید جامعه ای عاری از بیماری نقص ایمنی کودکان داشته باشیم. چه زمانی بیماری ها نقص ایمنی باید مورد بررسی قرار بگیرد؟ زمانی که عفونت منتشر جدی مانند مننژیت مشاهده شود، عفونت تنفسی وخیم و یا عفونت باکتریایی اثبات شده در طی یکسال داشته باشیم مثل ذات ریه و عفونت گوش میانی، التهاب غدد لنفافی و یا التهاب پوستی.

دکتر مهران آقامحمدپور بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان