درمان فل بل در کودکان

فلج بل

نخستین قدم در ارزیابی توسط فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان باید انجام گیرد گرفتن تاریخچه از بیمار است،  وجود بیماری های قبلی یا همزمان با فلج بل باید بررسی گردد ، بررسی حرکات صورت مرحله مهم بعدی است که باید جز به جز صورت گیرد.

برای درمان فلج بل در کودکان ابتدا باید آن را تشخیص دارد. تشخیص فلج بل یک تشخیص حدسی است به این دلیل که هنگام ارزیابی سایر عواملی که ممکن است بیماری را به فلج عضلات صورت مبتلا کند رد می کند ، در صورتی که که هیچ حدس دیگری تایید نشود فلج از نوع بل است، بیشترین حدس که هنگام ابتلا به این بیماری وجود دارد سکته مغزی است. نخستین تفاوت علائم در این است که در سکته مغزی علاوه بر صورت حرکات دست و پا هم از بین می رود، گاهی هم ممکن است حرکت دست و پا عادی باشد ولی به شکل کاهش حس و یا ضعف در دست و پا بروز کند، در سکته مغزی بیمار نیمه بالایی صورت را می تواند کنترل کند و بر روی پیشانی چین بیندازد.

بیماری دیگری که باید از فلج بل افتراق داده شود عفونت عصب صورتی با ویروس هرپس زوستر است، تفاوت اصلی بین این دو بیماری وجود جوش ها و لکه ریز بر روی گوش خارجی و گاهی اختلال شنوایی است که البته این در همه مبتلایان به این ویروس وجود ندارد، فعال شدن مجدد هر پس زوستر منجر به ایجاد فلج صورت با الگوی فلج بل می شود که سندروم رامسی هانت نوع دوم نامیده می شود. علائم همراه این عارضه ناشنوایی، سرگیجه و درد که در گوش احساس می شود، وجود تاول در صورت و یا در گوش از نشانه های دیگر رامسی هانت نوع دوم است.

فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان

درمان فلج بل در کودکان

بیماری بعدی لایم که میتواند می تواند علائم فلج نیمه صورت را ایجاد کند ، این بیماری در اثر گزش نوعی کنه منتقل می شود و همراه علائم دیگری مثل تب، خستگی، سر درد و خارش پوستی باشد.

برای تشخیص های افتراقی روش هایی مثل MRI ، CT SCAN ، الکترو میوگرافی، آزمایش خون و سایر آزمایش های ضروری مفید است، داروهای استروئیدی مثل پردنیزون برای درمان موثرند، در سه روز نخست شروع زود هنگام آن ها اثرات بیشتری به همراه دارد و شانس بازگشت را ۱۴% افزایش می دهد، با وجود اینکه در بررسی ها و تحقیقات مختلف نتایج یکسانی از اثر گذاری داروهای ضد ویروس مثل آسیکلوویر به دست نیامده با این حال یکی از داروهای پیشنهادی برای درمان فلج بل هستند، اعتقاد به ارتباط بین فلج بل و ویروس واریسلازوستر و ویروس های گروه هرپس علت تجویز این گونه داروها است. داروهای تجویزی ضد ویروس برای درمان فلج بل در کودکان علاوه بر آسیکلوویر شامل والترکس و زوویراکس هستند، برای جلوگیری از خشک شدن سطح چشم هم متیل سلولز موثر است.