انواع بیماری مغزی کودکان

هرگونه وضعیتی که برگرفته از اختلال عملکرد در قسمتی از مغز و یا سیستم عصبی باشد که منجر به علائم جسمی یا روانی می ‌شود را اختلال مغز و اعصاب می گویند. هنگامی که مشکلی برای مغز رخ دهد گاها جدی بوده و قسمت های دیگری از بدن را مختل خواهد نمود. عواملی مانند بیماری ‌های ارثی، اختلالات مغزی مرتبط با بیماری ‌های روانی و همچنین آسیب سر می توانند بر روی عملکرد و نحوه کار مغز تاثیر گذاشته و باعث مختل شدن کارهای روزمره شوند.

درمان این نوع از اختلالات بستگی به نوع و شدت آن در کودک دارد که به راحتی با استفاده از دارو، برطرف خواهند شد. اما برخی از اختلالات درمان قطعی ندارند ولی می تواند به کمک بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان در تهران در روند کنترل بیماری کمک نماید.

علل بیماری مغزی کودکان

سیستم عصبی کودکان در برابر انواع بیماری مغزی کودکان آسیب پذیر بوده و می تواند در موارد ذیل آسیب ببیند:

ضربه، عفونت، تحلیل، تومور، اختلال در جریان خون، مشکلات ساختاری، اختلالات خود ایمنی، قرارگیری در معرض مواد سمی یا تاثیرات مستقیم داروها و مشکلات ژنتیکی یا متابولیکی (اختلالات متابولیکی) در هنگام تولد.

علائم بیماری مغزی کودکان

برخی از این نوع اختلالات در هنگام سال‌ های ابتدایی رشد نمایان می شود و امکان دارد در زمان تولد مشخص شوند. اختلالات مختلف باعث علائم متفاوتی خواهند شد، این علائم می تواند شامل موارد ذیل باشند.

۱- تاخیر در نقطه عطف رشد کودک

۲- فقدان در هماهنگی

۳- افزایش یا کمبود در رشد سر

۴- سفت شدن عضلات ، رعشه یا تشنج

۵- تغییرات در فعالیت ‌ها، واکنش ‌ها و یا حرکات کودک

۶- کاهش حجم عضلات و لکنت زبان

۷- ایجاد تغییر در میزان هوشیاری

امکان دارد کودکان بزرگ ‌تر دچار کاهش حس لامسه، مور مور شدن، تغییرات بینایی، سردردهای مداوم و شدید شوند.

فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان

انواع بیماری مغزی کودکان

بررسی بیماری های شایع مغز و اعصاب کودکان

۱- تومور مغزی :

تومور مغزی یک رشد غیر عادی بافت در مغز می باشد. یک تومور در مغز امکان دارد به آرامی رشد نموده و تا هنگامی که بزرگ شود علائم کمی داشته باشد و یا می‌ تواند به سرعت رشد نموده و پخش شود.

۲- صرع:

این بیماری شامل انواع مختلفی از اختلالات تشنج می باشد. تشنج‌ های خفیف در نواحی خاصی از مغز را در برخواهد گرفت و علائم آن ها به محل فعالیت تشنج متغیر می باشد. در تشنج‌ های عمومی قسمت بزرگتری از مغز را شامل می شود که باعث حرکات کنترل نشده در کل بدن و از دست رفتن هوشیاری می‌ شوند.

۳- خونریزی داخل وریدی:

در داخل یا اطراف شکمچه‌ های مغز باعث خونریزی می شود. شکمچه‌ ها فضاهایی در مغز می باشند که دارای مایع نخاعی هستند. این اختلال در نوزدان نارس که در هنگام تولد وزن کمتری دارند شایع تر می باشد.

۴- لوکومالاسی پیرامون بطنی:

این اختلال به معنی آسیب رسیدن و نرم شدن ماده سفید مغز می باشد. ماده سفید در بخش داخلی مغز قرار دارد که اطلاعات را بین سلول‌ های عصبی، نخاع و بخشی از مغز را به دیگر بخش ها ارسال می نماید. اگر کودک به لوکومالاسی پیرامون بطنی مبتلا گردید، ناحیه‌ آسیب دیده‌ بافت مغز خواهد توانست بر سلول‌ های عصبی که حرکات را کنترل می‌ نمایند اثر بگذارد. این اختلال در نوزادان نارس شایع ‌تر می باشد.

۵- فلج مغزی:

فلج مغزی نتیجه‌ اختلال رشد یا آسیب به مغز در هنگام تولد کودک می باشد. این اختلال در نواحی حرکتی مغز اثر خواهد گذاشت. معمولا افرادی که به فلج مغزی مبتلا می شوند از هوش متوسطی برخوردار هستند. فلج مغزی در حرکت بدن تاثیر مستقیمی دارد. در موارد خفیف این اختلال ممکن است دچار ضعف عضلانی جزئی در دست‌ ها یا پاها وجود داشته باشد.

۶- سردرد:

شایع ترین انواع سردرد می توان از سردرد تنشی، میگرن و سردرد خوشه‌ ای نام برد. میگرن‌ ها با یا بدون هشدار رخ خواهند داد و امکان دارد چند ساعت یا چند روز ماندگار باشند. کودکان مبتلا به میگرن ممکن است دچار سرگیجه، بی ‌حسی، حساسیت به نور و حالت تهوع باشند.

۷- مننژیت و آنسفالیت:

این اختلال در مغز و نخاع معمولا ناشی از باکتری‌ ها و یا ویروس ‌ها می باشند. مننژیت یک نوع التهاب در پوشش مغز و نخاع است. هر دو نوع امکان دارد باعث آسیب دائمی به مغز شوند.

۸- بیماری روانی:

بیماری‌ های روانی دارای ماهیت روانی و رفتاری می باشند که شامل چندین نوع از مشکلات در تفکر و عملکرد هستند. برخی از بیماری ‌های روانی امروزه با ناهنجاری‌ های ساختاری یا اختلال شیمیایی در مغز مرتبط خواهند شد. نشانه‌ هایی از بیماری‌ های مزمن روانی مانند اختلال دو قطبی یا اسکیزوفرنی ممکن است ابتدا در کودکی نمایان شوند.

۹- ضربه مغزی:

ضربه مغزی هنگامی رخ می دهد که مغز داخل جمجمه به سرعت حرکت می ‌کند. این حرکت ناگهانی در عملکرد مغز اختلال ایجاد می نماید که دچار آشفتگی می شود. این اختلال نیازی به ضربه‌ مستقیم در سر ندارد و ممکن است در اثر آسیب شلاقی رخ دهد. یکی از مهم ترین عللی که کودکان دچار ضربه مغزی می ‌شوند در هنگام ورزش کردن می ‌باشد که استفاده از وسایل محافظتی مناسب و عدم ادامه‌ بازی در صورت آسیب به سر جز موارد مهم می باشد.

نحوه تشخیص بیماری های مغزی کودکان

در هنگام مراجعه به متخصص معایناتی بر روی کنترل بینایی، شنوایی و تعادل کودک انجام خواهد داد و همچنین امکان دارد جهت تشخیص، تصاویری را از مغز کودک تهیه نماید. شایع‌ ترین روش‌ های تصویربرداری تشخیصی شامل سی تی اسکن، ام آر آی و برش‌ نگاری با گسیل پوزیترون می باشند.

درمان بیماری مغزی کودکان

نحوه درمان به نوع و شدت انواع بیماری مغزی کودکان بستگی خواهد داشت. در برخی مواقع می توان با استفاده از دارو، درمان و یا حتی جراحی آن را کنترل نمود. به طور مثال میلیون ‌ها نفر مبتلا به اختلالات روانی به طور کاملا عادی در حال زندگی کردن می باشند.

سایر اختلالات مانند بیماری ‌های نورودژنراتیو و بعضی از آسیب ‌های مغزی ناشی از ضربه هیچ نوع درمانی ندارد. کودکانی که به این بیماری مبتلا می شوند، معمولا با تغییرات دائمی در قابلیت‌ های رفتاری مواجه می شوند. در این هنگام، هدف از درمان کمک به کودک جهت زندگی با داشتن بیماری و حفظ استقلال در زندگی خود تا حد ممکن خواهد بود.