فلج مغزی چیست

فلج مغزی بر اثر آسیب به مغز کودکان بوجود می آید. این نوع آسیب ‌ها امکان دارد در زمان قبل از تولد ، به مغز کودک آسیب وارد نماید و ممکن است در زمان زایمان و یا حتی در یک سال اول زندگی کودک که مغز وی به سرعت در حال رشد می باشد ایجاد شوند. کودکان نارس و آن ‌هایی که در هنگام تولد وزن کمتری دارند بیشتر در معرض این خطر قرار می گیرند.

کودکان فلج مغزی همانند دیگر کودکان به عاطفه ، محبت ، صمیمیت ، توجه ، رابطه دوستانه و انسانی نیازمند هستند.

علائم فلج مغزی در کودکان

تاخیر در مراحل رشد حرکتی بچه ممکن است اولین نشانه از این بیماری باشد که آن را فلج مغزی و یا به اختصار CP نام گذاری نموده اند.

یکی دیگر از مهمترین علائم فلج مغزی در کودکان، ناتوانی‌ های حرکتی در کودک می باشد که تا آخر عمر با وی همراه است. بعضی از کودکان مبتلا به فلج مغزی دچار عقب ماندگی ذهنی می شوند. گرچه آسیب‌ های مغزی که علت اصلی بوجود آمدن این بیماری می باشند پیشرونده نیستند ، اما مشکلات حرکتی بیمار می تواند پیشرفت نماید. پس این بیماران باید تا زمان اتمام بلوغ ، تحت نظر پزشک باشند.

شدت این بیماری در بیماران متفاوت است. در برخی از آن ها ، بیماری چنان شدت می یابد که کودک در مدت زمان کوتاهی بعد از تولد فوت می کند و در بعضی دیگر آنقدر خفیف است که شاید نیاز به هیچ اقدامی نداشته باشند ، ولی اکثر این بیماران در حد وسط این این بیماری قرار دارند.

علائم اولیه فلج مغزی معمولا قبل از سه سالگی نمایان می‌ شوند . نوزاد مبتلا به فلج مغزی اغلب در مقایسه با دیگر کودکان ، مراحل رشد کندتری را در نشستن ، غلتیدن ، لبخند زدن ، چهار پا راه رفتن و … دارند.

تقسیم بندی علل فلج مغزی از نظر زمان ایجاد

بررسی علل قبل از تولد کودک: عللی می باشند که در حین جنینی پدیدار شده و مغز به درستی تشکیل نمی شود. بسیاری از بیماری‌ های ژنتیکی و یا برخی از عفونت‌ های ویروسی مادر در زمان بارداری جز این دسته می باشند.

بررسی علل حین تولد: عللی می باشند که در هنگام زایمان به علت نرسیدن اکسیژن به مغز نوزاد ایجاد شده و آسیب غیر قابل جبرانی به آن وارد می نماید.

بررسی علل بعد از تولد: در این هنگام عواملی مانند عفونت ‌های مغزی ، نرسیدن اکسیژن برای مدتی به مغز و خونریزی مغزی (به علت ضربه مانند تصادف ، افتادن کودک به زمین یا دیگر ضربات به سر کودک) می توانند بعد از تولد کودک و زمانی که هنوز مغز کودک بسیار آسیب پذیر می باشد به آن صدمات غیر قابل بازگشتی وارد نماید.

بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان

فلج مغزی در کودکان

این نوع فلج مغزی یکی از رایج ترین شکل فلج مغزی در کودکان می باشد که در ۷۵ تا ۸۰ درصد از موارد دیده شده است. کودکان مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک، قادر نخواهند بود که عضلات خود را شل نمایند و ممکن است سفت گردد که این سفتی روی عملکرد عضلات، به خصوص عضلات فلکسور تاثیر می گذارد.

راهکار‌هایی جهت جلوگیری از فلج مغزی در کودک:

۱- تست مادران باردار از نظر عامل Rh در هنگامی که این عامل منفی باشد، ۷۲ ساعت قبل از زایمان مادر واکسینه می‌ گردد. (اگر Rh عامل فلج مغزی باشد)

۲- انجام برنامه‌ هایی جهت کاهش استرس و فشار روانی مادران در دوره بارداری

۳- درمان سریع کودک مبتلا به زردی از طریق روش فتوتراپی

۴- محافظت از کودکان در برابر وارد شدن ضربه‌ ها و آسیب‌ های فیزیکی به مغز کودک

بررسی روش های مختلف درمانی: از طریق توانبخشی (Rehabilitation) می توان تا حدودی این بیماری را کنترل و درمان نمود که این بخش به ۳ دسته تقسیم می شود:

۱- فیزیوتراپی: هدف از فیزیوتراپی در کودکان فلج مغزی ، به آنان کمک می نماید تا توانمندی های جسمی حرکتی شان را تقویت نماید.

۲- کاردرمانی: کار درمانی یک سری از فعالیت های هدفمند جهت افزایش مهارت های حرکتی در کودکان را طراحی می نماید. این عمل به کودک فلج مغزی در استفاده از وسایل مورد نیاز جهت نشستن، حمام کردن، ایستادن، غذا خوردن و … کمک می نماید.

۳- گفتار درمانی: هدف از گفتار درمانی برای بهبود مهارت های ارتباطی کودک فلج مغزی می باشد. یک کودک که به این بیماری دچار گردیده ، ممکن است نیاز به کمک برای غلبه به یک مشکل خفیف تلفظی را داشته باشد.

که از جمله این روش ها می توان به ارتباط از طریق چشم، زبان اشاره، عکس خوانی و همچنین ارتباط از طریق دستگاه های الکترونیکی اشاره نمود.

از طریق ارتوزها، قالب های گچی و اسپلینت ها:

برای بیشتر کودکان فلج مغزی جهت تقویت روش های توانبخشی اغلب از ارتوز، اسپلینت و قالب های گچی استفاده می شود. این وسایل برای حفظ و ایجاد ثبات در مفصل و قرار دادن آن مفصل در وضعیتی درست و همچنین ممانعت از کشش بیش از حد عضلات کمک می نماید.

از طریق روش های درمان دارویی: امکان دارد برای کودک مبتلا به فلج مغزی به دلیل شرایط خاصی مانند ابتلا به تشنج و یا سفتی های دردناک از داروهای خاصی استفاده شود. سفتی عضلانی را می توان از طریق تزریق داروهای ویژه ای مانند بوتوکس (Botox) برای مدت چند ماه مهار نمود.

جراحی: در برخی مواقع برای کاهش اثر سفتی عضلانی در ستون فقرات، لگن و پاهای کودک مبتلا به فلج مغزی از جراحی های ارتوپدی و بافت نرم استفاده می شود. در این گونه جراحی می توان با بلند نمودن طول عضلات، حرکت کودک را تسهیل نمود. در هنگامی که رشد کودک متوقف گردد از روش درمان جراحی استخوانی برای وضعیت دهی درست به استخوان های کودک مبتلا به فلج مغزی نیز می توان استفاده نمود.

در برخی مواقع بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان امکان دارد ریشه های عصبی که کنترل تون عضلانی بر عهده آن هاست را جراحی نمایند. در این روش که ریزوتومی انتخاب پشتی می گویند هدف کاهش سفتی عضلانی می باشد.