علائم تومور مغزی در کودکان

تومور مغزی در کودکان

تومور مغزی را این گونه می توان تعریف نمود که رشد یک توده غیرطبیعی در مغز، که امکان دارد خوش خیم و یا بدخیم باشد یا به عبارتی نوعی نئوپلاسم داخل جمجمه ای سخت و تو پر یا یک تومور (رشد غیر طبیعی سلولی) در داخل مغز و یا کانال مرکزی نخاع است. تومور مغزی معمولا تمامی تومورهای داخل جمجمه و یا تومورهای درون کانال مرکزی نخاع را در بر می گیرند.

این تومورها حاصل گسترش بدخیمی هایی هستند که در مرتبه اول سایر ارگان ها را درگیر خود می نمایند، که در این حالت بدان متاستاز تومور گفته می شود. بعضی از علائم تومور مغزی در کودکان می توانند شامل سردرد، حالت تهوع (که معمولا در صبح اتفاق افتاده و با استفراغ همراه نمی باشد)، عدم تعادل و توازن، تشنج، مشکلات بینایی، کاهش هماهنگی بین اعضای بدن، خستگی، سستی، خواب آلودگی، احساس ضعف در یک سمت از بدن، بزرگ شدن اندازه سر، حرکات کنترل نشده از ناحیه چشم، کج خلقی و تغییرات رفتاری می باشد.

بررسی علائم و نشانه های تومور مغزی

علائم تومور مغزی براساس قرار گرفتن در بخش خاصی از مغز متغیر می باشد ، ولی در اکثر کودکان حداقل یک علامت شایع بروز می نماید.

اصلی ترین نشانه تومور، سردرد می باشد. در بیشتر مواقع سردرد به نوعی است که بیمار برای اولین بار آن را تجربه می نماید و در واقع با سردردهای دیگر متفاوت می باشد. این سردردها شدید و مداوم هستند که باعث اختلال در خواب و یا بیدار شدن بیمار در اوقات نیمه شب می شوند و با خوردن داروهای مسکن، درد کاهش نمی یابد. از دیگر علائم تومور مغزی در کودکان می توان به تشنج اشاره نمود.

افرادی که سابقه تشنج یا ضربه به سر را ندارند نیز مشکوک به تومور بوده و حتما باید از این نظر بررسی شوند. کرختی و بدون احساس بودن در اندام ها، اختلال در صحبت نمودن، اختلال های شناختی، خواب آلودگی، اختلال دید و استفراغ از دیگر علائم تومور مغزی می باشند. این علائم ناشی از افزایش فشار در داخل مغز است.

تومور مغزی در کودکان

علائم تومور مغزی در کودکان

به طور کلی علائم تومور مغزی شامل موارد ذیل می باشند:

۱- سردردها (که معمولا در اوایل صبح شدیدتر می باشند)

اگر به طور ناگهانی متوجه سردرد در کودکتان شده اید که به طور منظم با این مشکل سرو کار دارد، این می تواند علل مختلفی داشته باشد که از آن جمله می توان به تومور مغزی اشاره نمود. سردرد می تواند یکی از نشانه های اولیه شکل گیری تومور مغزی باشد. این سردردهای خاص که با تومورهای مغزی مرتبط بوده و واکنشی مشابه با سردردهای دیگر به استفاده از درمان های بدون نسخه مانند قرص های مسکن نشان نخواهند داد. با این وجود، بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان در تهران به این نکته اشاره دارد که در مواجه شدن با سردرد نباید موجب هراس شما گردد، زیرا بیشتر سردردها بی ارتباط با تومورهای مغزی می باشند.

۲- انقباض ماهیچه ای (صرع یا تشنج)

تومور مغزی می تواند عامل تشنج باشد. تشنج ها همراه با برخی از انواع خاص تومورهای مغزی مانند گلیوم های با رشد آهسته، مننژیوم و تومورهای مغزی متاستاتیک (سرطانی که از قسمت دیگری آغاز شده و به مغز گسترش می یابد) شایع هستند. خصوصیات تشنج های مرتبط با تومور مغزی شامل آغاز ناگهانی اشکال، از دست دادن عملکرد بدن، ایست تنفسی (برای ۳۰ ثانیه یا بیشتر) که می تواند به آبی شدن رنگ پوست منجر گردد، ضعف و یا بی حسی که می توان به آن اشاره نمود.

۳- مشکلاتی در خصوص تعادل و راه رفتن

بعضی از علائم تومور مغزی در کودکان به صورت جسمانی خود را نشان خواهند داد که می توانند به واسطه خود تومور و یا روش های درمانی پدیدار گردند. از آنجایی که مغز و نخاع قسمتی از سیستم عصبی به حساب می آیند، بیماران مبتلا به سرطان مغز خواهند توانست طیف وسیعی از عوارض جانبی ناخواسته را تجربه نمایند. بیماران ابتلا به تومور مغزی امکان دارد در راه رفتن و همچنین حفظ تعادل خود دچار مشکلاتی شوند.

۴- تغییرات در بینایی و شنوایی (تاری دید ناگهانی یا کاهش شدید شنوایی)

در برخی مواقع این علائم به دلیل وجود تومور مغزی نمی باشند و برخی دیگر از مشکلات نیز می توانند باعث بروز این علائم گردند.

۵- تغییرات در خلق، شخصیت و توانایی تمرکز

والدین کودک ابتلا به تومور مغزی ممکن است متوجه تغییر در رفتار کودکان شوند. تغییرات شخصیتی در یک بیمار خواهد توانست فشار مضاعفی را به وی وارد نماید.

تومورهایی که در قسمت های دیگری از مغز شکل می گیرند خواهند توانست موجب عدم تعادل هورمونی و ناراحتی شدید در بیماران شوند، مخصوصا اگر توانایی آن ها در صحبت کردن تحت تاثیر قرار گیرد.

از دیگر نشانه های تومور مغزی می توان به ایجاد اشکال در حافظه، حالت تهوع و استفراغ، خواب رفتگی و یا سوزش در بازوها و پاها اشاره نمود.

معرفی راهکارهای تشخیص تومور مغزی

افرادی که دارای تومور مغزی می باشند، چند راهکار برای درمان در اختیار دارند، این راهکارها عبارتند از جراحی، پرتو درمانی و شیمی درمانی. بسیاری از بیماران چند نوع از این درمان ها را دریافت می نمایند.

ام آر آی (MRI) : دستگاه بزرگی مجهز به آهن ربای قدرتمند ، که به کامپیوتر متصل شده و جهت عکس برداری دقیق از نواحی مختلف سر مورد استفاده قرار می گیرد.

سی تی اسکن (CT Scan) : دستگاه اشعه ایکس، متصل به کامپیوتر که یک سری عکس های دقیق از سر شما گرفته می شود.

معاینه توسط دستگاه عصبی: بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان، بینایی، شنوایی، هوشیاری، قدرت عضلات، هماهنگی و رفلکس های شما را مورد بررسی قرار می دهد.

علائم تومور مغزی در کودکان در سنین مختلف متفاوت می باشد که در کودکان و سنین بالای ۵۵ سال بیشتر از نوع بدخیم است. در حالی که در سنین میان این دو شیوع تومور خوش خیم و بدخیم نسبتا یکسان می باشد. شایع ترین تومور در کودکان، تومورهای حوزه خلفی هستند که از نوع مدولوبلاستوم و آپاندیموم می باشند، در حالی که در بزرگسالان بالای ۵۵ سال بیشتر تومورهای بدخیم از نوع گلیوبلاستوم هستند.