دلایل مهم میگرن در کودکان

دلایل مهم میگرن در کودکان چیست

بررسی بیماری میگرن در کودکان

میگرن در کودکانی که سن آن ها کمتر از دو سال است، به ندرت اتفاق خواهد افتاد. اما هر چه سن کودک بالاتر برود امکان بروز میگرن هم بیشتر می شود. طبق آمار ارائه شده، از هر هزار کودک حدود ۵۰ نفر به میگرن مبتلا هستند. قبل از سن بلوغ ، تعداد پسرانی که به میگرن دچار می شوند ۲ برابر دختران می باشد. ولی پس از بلوغ، از این تعداد کاسته خواهد شد و تعداد دخترانی که دچار این نوع سردرد می شوند، بعد از بلوغ افزایش می یابد.

دلایل مهم میگرن در کودکان چیست ؟ میگرن انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت:

میگرن کلاسیک

در این حالت از میگرن ، یک طرف از سر دچار درد می شود.  که معمولا به صورت اختلالات بینایی ظاهر می گردد و در برخی مواقع نیز به صورت اختلالات بویایی گزارش شده است. این اختلالات بینایی در حدود سی درصد از کودکان مبتلا به این بیماری دیده می شود. زمانی که کودک برای اولین بار دچار این حالت می شود ، بسیار مضطرب خواهد شد. این نوع سردرد گاها بعد از ظهور اختلالات بینایی یا همزمان با آن نمایان می شود.

میگرن معمولی

در این نوع میگرن، معمولا سردرد در یک طرف حس نخواهد شد بلکه به صورت سردرد تعمیم یافته می باشد. در میگرن معمولی، علاوه بر احساس کسالت عمومی، همراه با حالت تهوع و یا استفراغ نیز خواهد بود.

نحوه تشخیص حملات میگرن از حملات بیماری صرع ممکن است دشوار شود ، به این علت که امکان دارد حملات به قدری شدید باشد که کودک زمین بخورد.

طبق آمار گزارش شده، کودکانی که به میگرن مبتلا می باشند، حدود ۴۰ درصد بیشتر از کودکان دیگر به حالت تهوع در مسافرت دچار می گردند.

تاریخچه میگرن

سقراط در حدود بیست و پنج قرن پیش، از نوعی میگرن به نام میگرن کلاسیک سخن گفته بود، که با استفاده از سخن سقراط به این موضوع پی می بریم که میگرن یک بیماری جدید نمی باشد.

میگرن در کودکان

دلایل مهم میگرن در کودکان

دلایل میگرن در کودکان

این بیماری امکان دارد به صورت حاد و حمله ای آغاز گردد که ساعت ها و یا حتی روزها ادامه خواهد داشت. این نوع سردرد دارای علائمی همانند تهوع و استفراغ را دارد. در برخی دیگر از بیمارها علائمی مانند گریز از نور، صدا و گاهی گریز از رایحه‌ هایی مانند عطر و ادکلن یا گل و… رخ می دهد.

میگرن در کودکان بعد از شروع شدن، به ‌صورت پیوسته ادامه می یابد و شدت می ‌گیرد. میگرن در کودکان ، حدود یک ساعت تا ۳ روز ادامه خواهد داشت و بعد از این مدت برطرف می شود. که برای برخی از بیماران ممکن است پس از چند روز بهبود، مجددا دچار میگرن شوند. از علائم میگرن در کودکان می توان از ژنتیک، استرس، ورزش، غذاهای خاص و عادت ماهانه (در دختران) نام برد.

‌نکته مهم دیگری که در شناسایی این بیماری باید مد نظر قرار بگیرد، وجود برخی از علائم مشابه میگرن در بیماری هایی مانند سینوزیت، عفونت‌ های سیستم تنفسی فوقانی، مننژیت و همچنین تومورهای ناحیه سر و گردن است. اگر علائم هشداردهنده ای در سردرد مانند تب، سفتی گردن، سردرد صبحگاهی یا سردردی که متفاوت از میگرن است، باید سریعا به پزشک مراجعه نمود.

در برخی مواقع، استفاده از لبنیات، تخم مرغ و غذاهایی که دارای گلوتن می باشند باعث شدت در حملات میگرنی می شوند. که این نوع مواد غذایی در برخی دیگر از بیماری ها مانند بیماری سلیاک باعث تسریع در آن خواهد شد.

یکی دیگر از عوامل شدت میگرن در کودکان، ورزش های رقابتی می باشد. در برخی مواقع، دستیابی به موفقیت در رقابت های ورزشی باعث بروز این عامل می شود.

ارتباط بین میگرن و ‌جنسیت

این بیماری در بین پسران و دختران به یک نسبت مشاهده می گردد. تنها فرق آن در زمانی است که رخ می دهد. به نحوی که این بیماری برای اولین مرتبه پسران، در دوران قبل از بلوغ و در دختران، در دوران پس از بلوغ رخ خواهد داد. سابقه خانوادگی و همچنین ارثی بودن آن تاثیر بسزایی در میگرن برای کودکان دارد.

چگونگی درمان میگرن در کودکان

بیشتر کودکان مبتلا به میگرن، بعد از سن بلوغ خود به خود درمان می شوند. ولی میگرنی که در سنین نوجوانی آغاز می گردد، معمولا تا بزرگسالی ادامه خواهد داشت، اما حملات و شدت آن با افزایش سن، کمتر خواهد شد برای مراجعه به بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان با ما همراه باشید.

جهت درمان میگرن در حالت معمولی، بهتر است قبل از اینکه شدت یابد ، کودک در یک اتاق تاریک و ساکت به مدت یک ساعت استراحت نماید. در این هنگام داروهای مسکن همانند ترکیب پاراستامل (که با تجویز پزشک باید مصرف شود) نیز توصیه می شود. کودکانی که به میگرن حاد مبتلا هستند، دائما استفراغ می کنند که در این حالت باید از داروی ضد تهوع استفاده نمود.

با استفاده از روش هایی که در ادامه به آن ها می پردازیم، خواهید توانست از حملات میگرن در کودکان پیشگیری نموده یا شدت آن را کاهش دهید:

۱- دور نمودن کودک از عواملی مانند نور ، صدا و بوهای محرک

۲- استفاده از داروهای مسکن و همچنین پیشگیری‌ کننده تحت نظر متخصص کودکان یا مغز و اعصاب

۳- خواباندن کودک در اتاقی که تاریک و آرام باشد (در حین حمله)

۴- گذاشتن کمپرس یخ بر روی صورت و چشم ‌های کودک (در حین حمله)

۵- دور نمودن کودک از استرس های احتمالی و همچنین کم کردن فعالیت های زیاد جسمانی

۶- استفاده نکردن از مواد غذایی محرکی مانند شکلات، قهوه، کافی میکس، آجیل، پنیر و گوشت های فرآوری شده (مانند سوسیس و کالباس)