علائم میکروسفالی در نوزادان چیست

اختلال میکروسفالی

میکروسفالی (Microcephaly) یک نوع اختلال رشدی عصبی است که در این بیماری، سر (مغز) بیمار کوچک می باشد. نوزادانی که به این اختلال مبتلا شده اند مغزشان رشد کافی را نخواهد داشت و همین امر باعث می شود تا در آن ها معلولیت گسترده و ناتوانی های فراوانی پدیدار شود. میکروسفالی باعث می شود تا بافت مغز به طور غیرعادی کوچک گردد. این بیماری نادر بوده و در هر ۶۲۰۰ تا ۸۵۰۰ تولد یک مورد رخ می دهد.

علائم بیماری میکروسفالی در نوزادان

علائم میکروسفالی در نوزادان چیست : مهمترین نشانه میکروسفالی کوچک بودن سر نوزاد می باشد که از طریق اندازه گیری دور سر و همچنین مقایسه اندازه دور سر نوزاد با اندازه دور سر مربوط به نمودار رشد مشخص می‌ گردد. گرچه برخی از نوزادان با سر کوچک به دنیا خواهند آمد، ولی اندازه‌ سر نوزادان مبتلا به میکروسفالی خیلی کوچک تر از حد متوسط می باشد و حتی ممکن است کوچکتر از اولین صدک یک گروه سنی باشد. علایم شایع دیگری که در مبتلایان این بیماری دیده می شود عبارتند از:

۱- پیشانی با شیب وارونه که نشان دهنده نوع شدید آن می باشد.

۲- گریه با صدای بلند، تغذیه ضعیف، رخ دادن تشنج، افزایش حرکت دست ها و پا‌ها (اسپاستیسیتی)، داشتن فعالیت بیش از حد، تاخیر تکاملی و عقب ماندگی ذهنی.

۳- نوزادان مبتلا به این بیماری با افزایش سن صورتشان رشد خواهد کرد، اما جمجمه‌ آن ها رشد نخواهد نمود. میکروسفالی باعث می‌ گردد تا کودکان صورت بزرگ، نامتناسب و پیشانی عقب رفته‌ ای داشته باشند.

۴- به همین ترتیب امکان دارد دیگر قسمت های بدن نیز کوچکتر از حد معمول باشند.

علائم میکروسفالی

علائم میکروسفالی در نوزادان چیست

عوارض بیماری میکروسفالی

میکروسفالی در بیشتر اوقات با درجاتی از عقب ماندگی ذهنی همراه می باشد که البته در ۱۵ درصد موارد نوزادان هوش طبیعی خواهند داشت. در واقع این نوزادان با احتمال بیشتری، تاخیر رشد و اختلالات یادگیری را تجربه می‌ نمایند. آمار‌ها نشان داده که در حدود ۴۰ درصد کودکان مبتلا به میکروسفالی دچار بیماری صرع، ۲۰ درصد دچار فلج مغزی، ۵۰ درصد دچار افت ذهنی و ۲۰ الی ۵۰ درصد دچار مشکلات بینایی و شنوایی می باشند. به غیر از این‌ موارد، دیگر عوارض این بیماری می توان از تشنج، بیش فعالی، نابهنجاری در چهره، کوتاهی قد، مشکلات تغذیه ‌ای، اختلالات تعادلی و حرکتی را نام برد.

تشخیص بیماری میکروسفالی

بیماری میکروسفالی در شکم مادر هم قابل تشخیص می باشد ، به شرط این که تفاوت سر جنین با اندازه‌ ای که باید داشته باشد زیاد باشد. البته بیشتر اوقات این مشکل زودتر از سونوگرافی ۳ ماهه سوم مشخص نمی گردد.

در اکثر موارد، بیماری را بعد از تولد تشخیص می دهند و یا حتی پس از گذشتن مدتی از تولد نوزاد خودش را نشان خواهد داد.

روند تشخیص میکروسفالی این گونه می باشد که پس از آزمایش فیزیکی و همچنین ارزیابی محیط دور سر، سابقه پزشکی خانوادگی و اندازه سر والدین را خواهند سنجید و نمودار رشد سر در طول زمان را تهیه می نمایند.

متخصصان نیز خواهند توانست جهت ارزیابی وجود یا دلیل تاخیر در رشد از سی تی اسکن (توموگرافی کامپیوتری)، MRI (تصویر برداری با رزونانس مغناطیسی) و یا آزمایش خون استفاده نمایند. سی تی اسکن و MRI اطلاعاتی در خصوص وجود عفونت در رحم که امکان دارد باعث تغییرات ساختاری مغز گردد را در اختیار پزشکان قرار می ‌دهد.

درمان اختلال میکروسفالی

متاسفانه در حال حاضر درمان و یا دارویی برای این بیماری کشف نشده است و متخصصان در تلاش هستند تا از تاثیرات کوچک بودن جمجمه و همچنین رشد نکردن مغز بر زندگی کودک کاهش دهند و بیماری یا عوارض توام با آن، مانند تشنج را کنترل نمایند.

اگر کودک مبتلا به بیماری میکروسفالی خفیف باشد، گاها به آزمایش های معمولی نیاز خواهد داشت. ولی کودکانی که به نوع وخیم ‌تر این بیماری دچار می شوند، نیازمند کمک پزشکی بیشتری خواهند بود تا توانایی های جسمی و فکری شان مثل گفتار تقویت گردد، که در این هنگام، فیزیوتراپی و کار درمانی را در بالا‌ترین سطح انجام می دهند.

عوامل موثر در ایجاد بیماری میکروسفالی و پیشگیری از آن

این اختلال در خیلی از موارد ژنتیکی می باشد. این مسئله مخصوصا در ازدواج‌ های فامیلی و خانواده‌ هایی که بیمار مبتلا به میکروسفالی داشته‌ اند نمایان می شود. اولین اقدام پیشگیرانه در مورد ازدواج‌ های فامیلی، استفاده از مشاوره ژنتیکی است. البته در صورت بارداری پس از ۳۵ سالگی و سابقه سقط جنین هم بهتر است که مشاوره انجام شود. این اقدام مخصوصا در هنگامی که والدین قبلا دارای یک فرزند مبتلا به میکروسفالی بوده اند حیاتی خواهد بود و برای چنین والدینی حتما باید پیگیری دقیقی انجام شود.

عارضه‌ ای به نام کرانیوسینوستوز هم وجود دارد که خواهد توانست باعث میکروسفالی گردد. در این بیماری، مفاصل بین استخوان‌ های جمجمه کودک پیش از موعد مقرر به هم جوش خواهند خورد و از رشد مناسب مغز جلوگیری می نمایند، ولی این اختلال گاها با عمل جراحی قابل تغییر می باشد و به شکل گیری دوباره جمجمه کمک شایانی می کند.

همیشه پیشگیری، عواقب و عوارض کمتری دارد تا درمان آن بیماری. والدینی که در خانواده‌ شان سابقه اختلال میکروسفالی را دارند بهتر است که بدون مشورت با فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان دست به اقدام خود سرانه نزنند. والدینی که زمینه ژنتیکی ندارند و از این موضوع خیالشان راحت است باید تلاش نمایند تا بیشترین مراقبت را در زمان بارداری اعمال کنند و مادر از تمامی عوامل موثر دور نگه داشته شود. بسیاری از خانواده‌ ها، ابتلا مادران باردار به عفونت های ویروسی را ساده می‌ گیرند و آن را یک بیماری معمولی می‌ نامند، ولی حتی اگر بدن مادر بتواند به خوبی از پس آن بیماری بر آید، این نوزاد ظریف و کوچک است که باید عواقب بی‌ دقتی و سهل انگاری دیگران را تا آخر عمر پس دهد.