درمان قطعی تشنج میسر می شود

بیماری تشنج

به تعریف ساده ، تغییراتی در فعالیت الکتریکی مغز را تشنج می گویند. این تغییر امکان دارد مسبب بروز واکنش ‌های شدید هیجانی گردد و یا هیچ نشانه‌ ای نداشته باشد. گاها تشنج شدید با لرزش شدید و همچنین از دست رفتن کنترل بدن همراه خواهد بود. با این حال تشنج ‌های خفیف هم می ‌توانند نشان‌ دهنده‌ وجود اشکالی بزرگ در بدن باشند. پس تشخیص آن ها بسیار مهم است. از آنجا که بروز تشنج می ‌تواند باعث آسیب‌ دیدگی فرد گردد و یا علامت هشداری مبنی بر وجود مشکلی جدی در بدن باشد، لذا ضروری می باشد که درصورت بروز آن ، سریعا جهت بررسی دلایل و اقدام به درمان ، به بهترین دکتر برای درمان صرع مراجعه گردد.

انواع تشنج

۱- تشنج‌ های غیر صرعی:

این گروه از تشنج ‌ها ناشی از آسیب‌ هایی مانند ضربه دیدن سر و یا وجود بیماری است. در صورتی‌ که بیماری درمان گردد ، تشنج نیز برطرف خواهد شد.

۲- تشنج‌ های جزئی:

این تشنج‌ ها هنگامی رخ خواهد داد که فرد دچار بیماری صرع باشد و در این حالت بیمار به ‌طور پی ‌در پی دچار تشنج می شود. این نوع از تشنج ‌ها تنها در یک طرف مغز اتفاق می ‌افتند و در نتیجه‌ آن تنها یک طرف از بدن درگیر تشنج می‌ گردد. این نوع از تشنج ‌ها با اسامی دیگر مانند تشنج فوکال ، جکسونین و لوب گیجگاهی نیز شناخته می ‌شوند.

۳- تشنج ‌های گسترده:

این تشنج در هر دو طرف مغز رخ می ‌دهد و در نتیجه هر دو طرف بدن را نیز تحت تأثیر خود قرار خواهد داد. تشنج ‌های گسترده شامل دو گروه از تشنج‌ های صرع بزرگ (گرند مال) و تونیک کلونیک هستند که عموما در بیماران ابتلا به صرع رخ خواهد داد. تشنج‌ های صرع کوچک (پتی مال) نوعی دیگر از تشنج ‌های گسترده می باشند که به تشنج‌ های غایب نیز معروف خواهند بود. این دسته از تشنج‌ ها علائم فیزیکی معدودی دارند و امکان دارد که شروع درگیری با آن ها برای چند ثانیه طول بکشد و به دلیل پنهان بودن علائم ، ممکن است که اطرافیان بیمار نتوانند درطول حمله به وی کمک نمایند.

علائم تشنج

درمان قطعی تشنج

درمان قطعی تشنج میسر می شود

ممکن است که بیماران هر دو نوع تشنج ‌های جزئی و گسترده را به‌ صورت همزمان تجربه نمایند و یا یکی به‌ دنبال دیگری اتفاق بیفتد. حمله‌ تشنج معمولا از چند ثانیه تا حدود ۱۵ دقیقه به طول می انجامد. گاهی قبل از شروع حمله ممکن است که بیمار علائم زیر را تجربه نماید:

۱- احساس ترس یا اضطراب ناگهانی

۲- احساس ناراحتی در معده

۳- احساس گیجی

۴- تاری دید

۵- لرزش بازوها و پاها به ‌طوری که بیمار بر اثر آن چیزی را بیندازد

۶- احساس خروج از بدن و برون ‌فکنی

۷- سردرد

بعضی از نشانه‌ ها نیز خبر از آغاز حمله می ‌دهند ، نشانه‌ هایی مانند:

۱- از دست دادن هوشیاری

۲- اسپاسم غیرقابل‌ کنترل ماهیچه‌ ها

۳- خروج آب دهان به ‌صورت کف آلود

۴- افتادن

۵- احساس مزه‌ عجیب در دهان

۶- به هم‌ فشردن شدید دندان‌ ها

۷- گاز گرفتن زبان

۸- حرکت سریع و ناگهانی چشم‌ ها

۹- ایجاد صداهای غیر طبیعی

۱۰- از دست دادن کنترل مثانه

۱۱- تغییر ناگهانی در خلق و خو

۱۲- دلیل تشنج

تنشج ‌ها می ‌توانند از مشکلات متعددی در بدن ایجاد شوند. هر مشکلی در بدن که منجر به آسیب مغزی شود می ‌تواند باعث بروز تشنج گردد. برخی‌ از این عوامل عبارتند از:

۱- ترک ناگهانی الکل

۲- گزیدگی یا گاز گرفتگی

۳- عفونت‌ های مغزی مانند مننژیت

۴- آسیب‌های مغزی یا وجود نقص در قسمتی از مغز در هنگام تولد

۵- خفگی

۶- استعمال نادرست و خودسرانه‌ دارو

۷- ترک ناگهانی یک دارو

۸- عدم تعادل در الکترولیت بدن

۹- شوک الکتریکی

۱۰- صرع

۱۱- فشار خون بسیار بالا

۱۲- تب شدید

۱۳- ترومای سر

۱۴- اختلال در عملکرد کلیه یا کبد

۱۵- کاهش شدید قند خون

۱۶- ضربه به سر

تشنج می ‌تواند ارثی باشد. بنابراین پزشک خود را در جریان وجود این مشکل در خانواده‌ خود بگذارید. بعضی از تشنج ‌ها به‌ خصوص در کودکان ، امکان دارد بر اثر عوامل ناشناخته رخ دهد.

درمان تشنج

درمان تشنج به علت بروز آن بستگی دارد. در واقع با درمان علت تشنج می ‌توان از بروز آن جلوگیری نمود. درصورتی که تشنج به دلیل ابتلای بیمار به صرع باشد ، معمولا از گزینه‌ های درمان دارویی ، جراحی جهت اصلاح موارد غیر طبیعی در مغز ، تحریک عصب یا رژیم غذایی خاصی موسوم به رژیم کتونی استفاده می‌ شود. با درمان منظم ، می ‌توان باعث کاهش و یا توقف علائم تشنج گردید.

کمک ‌رسانی به افراد مبتلا به تشنج

اولین قدم در کمک به این دسته از افراد ، سالم‌ سازی و متناسب ‌سازی محیط اطراف با شرایط بیمار ، برای جلوگیری از بروز آسیب ‌های احتمالی می باشد. اقدامات اولیه درصورت بروز حمله عبارتند از:

۱- هنگام بروز حمله ، فرد به پهلو خوابانده شده و یک بالش زیر سر وی قرار دهید.

۲- هرگز بیمار را تا پایان حمله ترک نکنید و در کنار وی بمانید.

۳- در صورت بروز هر یک از نشانه‌ های زیر سریعا با اورژانس تماس بگیرید:

تشنج بیش از سه دقیقه

بیدار نشدن فرد بعد از پایان حمله

تکرار تشنج

تشنج در افراد باردار

درمان قطعی تشنج میسر می شود ؟ تشنج در افرادی که هرگز سابقه‌ تشنج نداشته‌ اند: از آنجا که پس از شروع تشنج امکان متوقف نمودن آن وجود ندارد ، باید به یاد داشته باشید که در هنگام کمک حفظ خونسردی بسیار مهم می باشد.

بسیار مهم است که به‌ محض مشاهده‌ علائم تشنج ، حواس تان به زمان آن باشد. گاها تشنج ‌ها بین ۱ الی ۲ دقیقه طول می ‌کشند. در صورتی که مدت زمان تشنج در افراد مبتلا به صرع بیش از سه دقیقه طول کشید ، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

اگر فرد در حالت ایستاده دچار تشنج شد برای جلوگیری از افتادن ، بلافاصله او را در آغوش بگیرید و سعی کنید وی را کف زمین بخوابانید.

مطمئن شوید که آن ها را از مبلمان یا اشیایی که درصورت افتادن بیمار را دچار آسیب ‌دیدگی می‌ کنند، دور نگه داشته ‌اید.

از قرار دادن هرگونه جسم خارجی در دهان فرد بپرهیزید.

از نگه داشتن بدن فرد درحین تشنج خودداری نمایید.