علائم آتاکسی

آتاکسی چیست و چه علائمی دارد

آتاکسی چیست؟

آتاکسی چیست و چه علائمی دارد : آتاکسی به معنای پدیدار شدن یک اختلال در سیستم عصبی می باشد. که گاها بر روی مخچه تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. در واقع ، ۳ نوع تقسیم بندی مجزا برای این بیماری وجود دارد: مخچه ، حسی و دهلیزی.

انواع متفاوتی از عدم تعادل در این تقسیم بندی ها وجود دارد که مدل خفیف آن (dystaxia) و اشخاصی که یک طرف بدن آن ‌ها تحت تاثیر این بیماری قرار می ‌گیرند(hemiataxia) تا نوع شدید و همچنین ناتوان کننده این نوع اختلال وجود دارد. اشخاصی که دچار نوع شدید این اختلال می باشند ، امکان دارد که به جراحی نیاز داشته باشند.

اختلال آتاکسی با موارد متفاوتی ایجاد می گردد. این موارد شامل تروما ، آسیب به سیستم عصبی مرکزی (تصادف و یا سکته) ، کمبود ویتامین ، کم کاری تیروئید ، بیماری سلیاک ، لوپوس ، ژنتیک ، عوامل زیست محیطی و همچنین تخریب سیستم عصبی می باشد.

تشخیص دلیل آن می ‌تواند به متخصصین در خصوص درمان هر مورد کمک شایانی نماید ، به این دلیل که در اکثر شرایط ، کیفیت زندگی افراد را می ‌توان بدون انجام دادن عمل ‌های سخت درمان نمود.

علائم آتاکسی

آتاکسی چیست

بررسی نشانه‌ ها و علائم آتاکسی

با توجه به این که اختلال آتاکسی از کدام تقسیم بندی می باشد ، نشانه‌ ها و علائم آن امکان دارد که باعث خونریزی یا التهاب مخچه باشد.

این شرایط باعث حرکات ناپایدار چشم ، وضعیت بدن و همچنین کنترل اندام‌ ها در بیمار خواهد شد. این وضعیت همچنین امکان دارد که توانایی و قابلیت ‌های حسی فرد را تحت تاثیر خود قرار داده و درک موقعیت یا حرکت مفاصل را برای شخص بیمار دچار مشکل نماید.

در نهایت نوع دهلیزی این اختلال خواهد توانست منجر به سرگیجه شدید ، از دست دادن تعادل ، تهوع و یا استفراغ شود.
از نشانه های اصلی این اختلال می توان به مواردی چون حرکات ناپایدار بازوها ، پاها و دیگر مفاصل اشاره نمود. و همین امر موجب می شود تا پیاده روی برای این بیماران سخت شود.

بعضی دیگر از علائم آتاکسی مخچه شامل لکنت زبان ، اشکال در نوشتن ، لرزش بدن و همچنین عدم توانایی در تشخیص مسافت یا حرکات خواهد بود. اکثر علائم خاص در کودکان توسط یک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان قابل تشخیص می باشد. پس از تشخیص می ‌توان روش های درمانی مفیدی را انجام داد.

درمان اختلال آتاکسی

با استفاده از فیزیوتراپی

برای اکثر علائم فیزیکی این اختلال ، مانند مختل شدن در راه رفتن و همچنین مشکلات کنترل عضلات ، فیزیوتراپی یک روش قابل دوام خواهد بود. اگر راه رفتن هنوز هم امکان پذیر است ، می ‌توان از این روش استفاده نمود ، نوع خفیف آتاکسی است و در طول زمان خواهید توانست کنترل بیشتری را بر روی مفاصل و اندام‌ ها داشته باشید.

همچنین با انجام دادن تمرینات ورزشی خانگی فراوانی وجود دارد که می ‌توان کنترل عضلات را تقویت نمایید و عملکرد سیستم عصبی را بهبود بخشید.

ویتامین E

بعضی از تحقیقات نشان می دهد که کمبود ویتامین E خواهد توانست موجب بروز نشانه ‌های آتاکسی شود. به طور کلی ، کمبود ویتامین E می ‌تواند باعث عملکرد ضعیف سیستم عصبی گردد.

ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می ‌کند که خواهد توانست استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش دهد و به تمامی سیستم اندام ‌ها کمک نماید تا کار خود را به نحو صحیح انجام دهند.

برخی از مواد خوراکی مانند بادام زمینی ، اسفناج ، بادام ، مارچوبه ، خردل و دانه آفتابگردان حاوی ویتامین E می باشند.

ماساژ

از آنجایی که این اختلال در اصل یک موضوع التهاب و یا عملکرد ضعیف مخچه یا دیگر قسمت های سیستم عصبی مرکزی است ، یک راه حل فیزیکی خواهد توانست انتخاب درستی جهت درمان آن باشد.

ماساژهای مخصوصی که بر روی گردن و سر انجام می شوند ، خواهد توانست فشار اضافی و التهاب در عضلات و بافت ‌های گردن و سر را کاهش دهد. این کار باعث می شود تا به بدن کمک فراوانی کند و کنترل طبیعی بر روی عضلات خود داشته باشد.

ویتامین B1

کمبود ویتامین B1 که با عنوان تیامین نیز شناخته می شود ، در برخی از بیماران با این اختلال مربوط می باشد. تیامین جهت سوخت و ساز درشت مغذی ‌ها بسیار مهم خواهد بود و نقش کوآنزیمی فراوانی را دارد. بدون تیامین ، عملکرد سیستم عصبی فرد دچار اختلال می شود.

مواد غذایی که سرشار از ویتامین B1 می باشند شامل ماهی ، دانه ‌ها ، نان و همچنین نخود فرنگی است.

استفاده از روغن زیتون

تحقیقات انجام شده نشان می دهد که استفاده از چربی‌های سالم در رژیم غذایی خواهد توانست نشانه ‌های آتاکسی را کاهش دهد. روغن زیتون دارای ترکیبات پلی فنولیک و همچنین آنتی اکسیدان ‌های مختلف دیگری مانند اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد که همین امر موجب می شود تا به یک گزینه سالم تبدیل گردد.

اشخاصی که خطر مبتلا شدن به آتاکسی در آن ‌ها وجود دارد ، بهتر است که بیشتر از روغن زیتون استفاده نمایند.

ماهی سالمون

ماهی سالمون جز تقویت کننده های مغز می باشد که به همین علت وجود اسیدهای چرب امگا ۳ در این نوع ماهی برای بدن فواید بسیاری خواهد داشت. اسیدهای چرب امگا ۳ سرشار از خواص ضد التهابی و همچنین آنتی اکسیدانی فراوانی می باشد که برای سیستم عصبی بسیار مهم می باشد.

با کاهش سطح استرس اکسیداتیو و بهبود عملکرد شناختی ، این نوع اسیدهای چرب می ‌توانند از بروز نشانه ‌های آتاکسی جلوگیری نمایند.