آسیب های مغزی در کودکان

اختلالات مغز و اعصاب

اختلال در معنای کلی لغوی به معنی برهم خوردن نظم موجود در یک سیستم می باشد. حال اگر بخواهیم بدانیم که اختلالات مغز و اعصاب چیست باید معنای این اصطلاح در علم پزشکی را با هم بررسی کنیم. اختلال مغز و اعصاب به هرگونه وضعیتی که در آن مغز انسان از حالت نظم خود خارج شود و عملکرد مناسبی نداشته باشد گفته می شود. این عملکرد می تواند عملکرد جسمی را هم مختل کند و باعث بروز برخی مشکلات در حرکات جسمانی شود.

روش های تشخیص اختلالات مغز و اعصاب

اختلالات مغز و اعصاب در کودکان

حالا چرا اختلالات مغز و اعصاب می تواند بر حرکات جسمانی هم تاثیر بگذارد؟ از آنجایی که مغز کنترل کننده تمام بدن انسان بر روی اندام های حرکتی هم اختلال ایجاد می کند و بیمار رو دچار مشکلات حرکتی می کند. این اختلالات میتواند ارثی باشد. اما در بیشتر مواقع با ضربه یا حتی فشار روانی بالا، اختلالات مغز و اعصاب برای فرد ایجاد می شود. وجود این اختلال گاهی از زمان تولد ایجاد می شود و زندگی کودک را کاملا تحت تاثیر قرار می دهد و گاهی هم بخاطر اتفاقات و بی احتیاطی در دوران کودکی اختلال مغز و اعصاب در کودکان ایجاد میشود.

اختلالات مغز و اعصاب در کودکان

چرا بررسی اختلالات مغز و اعصاب در کودکان اهمیت بالایی دارد؟ زیرا در بیشتر مواقع اختلالات با دارو و درمان قابل حل شدن است. پس اگر در کودکی تشخیص داده بشود درمان سریع تر شروع شده و آسیب های کمتری بر مغز کودک وارد می شود. پس بررسی و تشخیص این اختلالات در کودکی بسیار اهمیت دارد و می تواند از آسیب های شدید جسمی و روانی در دوران نوجوانی و جوانی  پیش گیری کند.

علل ایجاد اختلالات مغز و اعصاب در کودکان

خب همانطور که در بالا اشاره شد اختلالات مغز و اعصاب در کودکان می تواند دلایل و علل مختلفی داشته باشد اما به طور کلی می توان دلایل این اختلالات را به دو دسته اکتسابی و وراثتی تقسیم کرد:

1.  اکتسابی:

• ضربه
  • تحلیل
  • تومور
  • قرار گرفتن در معرض مواد سمی
  • تومور
  1. وراثتی :

• نقص های ساختاری
  • اختلال در جریان خون
  • مشکلات ژنتیکی در هنگام تولد
  • اختلال خود ایمنی بدن

اما تشخیص این که کودک دچار اختلالات مغز و اعصاب شده باشد کار آسانی نیست و باید حتما به بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان مراجعه کنید و با انجام آزمایش های گوناگون به این نتیجه برسد که کودک دچار اختلالات مغزی شده است.

اختلال فلج مغزی و دلایل آن

فلج مغزی در کودکان

علائم اختلالات مغز و اعصاب در کودکان

علائم این اختلالات گاهی از همان روز اول تولد خود را نشان می دهند و گاهی هم تا چند وقت پنهان بوده و بعد شروع به بروز می کنند.پس علائم اختلالات مغزی را میتوان به دو دسته طبقه بندی کرد. گزارش به موقع این علائم به فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان کمک زیادی برای درمان این اختلالات میتواند باشد. در اینجا علائمی که در دوران نوزادی و کودکی نمایان می شود را مورد بررسی قرار می دهیم:

• افزایش یا کمبود رشد سر نوزاد
  • تاخیر در نقاط عطف رشد کودک
  • فقدان هماهنگی
  • تغییرات درفعالیت ها، واکنش ها یا حرکات
  • تغییر در میزان هوشیاری
  • کاهش حجم عضلات
  • لکنت زبان
  • رعشه یا تشنج
  • سفتی عضلانی
  • در کودکان (بین ۳ تا ۵سال) میتواند با سردرد های شدید، کاهش حس لامسه یا مور مور شدن اندام و یا حتی تغییرات بینایی همراه شود.

شایع ترین اختلالات مغزی در کودکان

در اینجا شایع ترین اختلالات که در کودکان رخ می دهد را بررسی میکنیم و سن ابتلا به این اختلالات را بیان میکنیم:

خونریزی داخل وریدی

به معنی خونریزی در داخل ویا اطراف شکمچه مغزی می باشد. شکمچه های مغزی فضاهای در مغز می باشد که حاوی مایع نخاعی می باشدند. خونریزی داخل وریدی عموما در نوزادان با وزن بسیار کم شایع تر است. دلیل بروز همچین اختلالی می تواند ضربه به سر و مخچه نوزاد باشد.

تومور مغزی

حتما با کلمه تومور آشنا هستید. تومور به معنای رشد غیر عادی بافت عضو های داخلی بدن می باشد. در نتیجه تومور مغزی یعنی رشد غیر عادی بافت مغز در مخچه می باشد. یک تومور مغزی ممکن است به ارامی رشد کند و تاز مانی که به اندازه کافی بزرگ نشده باشد هیچ نشانه ای از خود بروز نمی دهد. گاهی هم رشد تومور به سرعت انجام می شود و علائم شدیدی به همراه دارد. تومور مغزی در کودکان می تواند بد خیم یا خوش خیم باشد. تومورهای خوش خیم معمولا در یک ناحیه از مغز رشد میکند و می توان با عمل جراحی آن را بر طرف کرد. اما تومور های بدخیم معمولا در چند بخش از بافت مغزی رد میکنند یا در بخشی از مغز رشد میکنند که آسیب پذیری بیشتری به همراه دارد. این اختلال میتواند در هر سنی رخ دهد و علت آن هم عموما در معرض مواد سمی قرار گرفتن است.

فلج مغزی

این اختلال بر نواحی حرکتی مغز اثر میگذارد و کنترل عضلات و بخش حرکتی بدن را مختل می کند. فلج مغزی می تواند پاهی به فلج کامل اعضای حرکتی بدن منجر شود یا فقط کودک را دچار ضعف عضلانی و عدم کنترل بر اندام حرکتی کند. این اختلال می تواند حتی بر تکلم و صحبت کردن کودک اثر گذاشته و قدرت تکلم کودک را از بین ببرد.این اختلال می تواند به دلیل اختلال در رشد مغز کودک یا آسیب شدید به مغز باشد و می تواند در هنگام تولد نوزاد یا حتی در چند سال اول زندگی کودک رخ دهد.

صرع

شاید شایع ترین اختلال مغزی صرع باشد. بیماری پنهانی که تا بروز علائم اصلی مانند غش و تشنج کاملا مخفی می باشد. البته با انجام آزمایش توسط فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان می توان قبل از بروز علائم آن را تشخیص داد و تحت درمان قرار گرفت. این بیماری شامل انواع اختلال تشنجی می باشد و علائم آن به محل فعالیت اختلال تشنجی در مغز بستگی دارد. این اختلال باعث حرکت شدید در اعضای بدن بوده و این حرکات غیر قابل کنترل هستند و نهایتا به غش ختم می شوند. دلیل اصلی این اختلال ضربه شدید به سر یا حتی اختلالات وراثتی می باشد. این بیماری در تمام سنین رخ می دهد و خطر ابتلا به این اختلال در هر زمانی وجود دارد.

دلایل ابتلا به صرع در کودکان

صرع در کودکان

برای تشخیص و درمان این اختلالات باید حتما توسط بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان انجام شود. زیرا گاهی علائم این اختلالات با بیماری های خفیف یکسان هستند و دلیل دیگری دارند. دوره درمان این اختلالات بستگی به آسیبی که به مغز فرد بیمار وارد شده بستگی دارد. برخی از این اختلالات با تشخیص به موقع می تواند با دارو و عمل جراحی درمان شود و گاهی اوقات درمان قطعی برای این اختلالات وجود ندارد و فرد بیمار مجبور است تا آخر عمر با این اختلال زندگی کند و با رعایت توصیه های پزشک خود سعی کند در شرایط بروز این اختلالات قرار نگیرد.