اختلالات ضربه مغزی در کودکان

ضربه مغزی در کودکان

لازمه دوران کودکی جنب و جوش و فعالیت بدنی می باشد. سن کم باعث می شود کودکان با مفهومی به اسم خطر غریبه باشند. پس امکان دارد به هر عمل خطرناکی دست بزنند و آسیب ببینند. دوران کودکی دوران زمین خوردن و آسیب دیدن است اما گاهی این زمین خوردن ها و آسیب دیدن ها بسیار خطرناک بوده و جبران ناپذیر می باشد. این زمین خوردن ها اکثرا بی خطر بوده اما در بعضی از موارد به شکستگی و یا آسیب شدید همراه می شوند. در بین تمام آسیب ها،شکستگی ها و ضربات؛ ضربه به سر خطرناک تر از همه است. ضربه به سر می تتواند آسیب های خفیف یا شدید به مغز و اعصاب کودک وارد کند یا حتی منجر به ضربه مغزی در کودکان شود.

ضربه مغزی چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده تعریفی از ضربه مغزی داشته باشیم باید بگوییم: ضربه مغزی همان ضربه شدید به ناحیه سر می باشد که این ضربه به مغز انسان وارد میشود و منجر به اختلالات مغز و اعصاب شود و روند معمول کاری مغز را مختل کند. این اختلال می تواند موقت و در بعضی اوقات که ضربه شدید باشد آسیب به مغز و اعصاب می تواند دائمی باشد.

ضربه مغزی در کودکان خطرناک تر از ضربه مغزی در بزرگسالان است. زیرا هنوز جمجمه کودکان کاملا استحکام خود را پیدا نکرده است از طرفی خود مغز هم هنوز رشد کامل نکرده و آسیب دیدن در این مرحله می تواند آسیب های جبران ناپذیری را برای کودکان به همراه داشته باشد. در بین طیف کودکان هم می توان ضربه مغزی رو مورد بررسی قرار داد.

برخورد سر با زمین یا شی سنگین

ضربه مغزی شدید

ضربه مغزی در خردسالانی که هنوز قادر به صحبت نیستند خطر چند برابر است. زیرا این کودکان نمیتوانند احساس خود را بیان کنند و علائم ضربه مغزی پنهان می ماند و این خطر بسیار بزرگی است. دلیل دیگر که ضربه مغزی در کودکان نوپا اهمیت دارد این است که این کودکان اگر دچار ضربه مغزی شدید شوند احتمال این که تا آخر عمر قادر به صحبت کردن نباشند خیلی زیاد است.

درجه بندی ضربه مغزی

به طور کلی می توان ضربه مغزی  را به سه سطح درجه بندی کرد که در هر سطح مقدار و شدت آسیب متفاومت بوده و طول در مان یا بهبودی هم در آن ها فرق می کند.

1. درجه یک: در این سطح بیمار دچار فراموشی و نسیان می شود که نهایتا بیش تر از ۳۰ دقیقه طول نمی کشد و بیمار بیهوش نمیشود.
  2. درجه دو: بیمار در این سطح دچار بیهوشی می شود و این بیهوشی بین ۵ تا ۳۰ دقیقه طول میکشد و بیشتر نمی شود، فراموشی در این بیماران به ۳۰ دقیقه تا ۲۴ ساعت نیز می رسد.
  3. در جه سه:  زمانی که بیمار بیشتر ۵ دقیقه بی هوش شود و دچار فراموشی بیشتر از ۲۴ ساعت شود، بیمار ما دچار ضربه مغزی درجه سه شده است و گاهی حتی چند سال طول میکشد تا از بیهوشی خارج شود و این همان کما یا حالت اغما می باشد.

علائم ضربه مغزی در کودکان

گاهی اوقات ضربه مغزی، تاز مانی که آسیب به مغز جدی نباشد از خود علائمی نشان نمی دهد و این علائم پنهان می ماند. حتی گاهی ضربه مغزی در کودکان در چند ساعت اول حتی چند روز بعد از وارد شدن ضربه به کودک علائمی از خود نشان نمی دهد. علائم ضربه مغزی در بزرگسالان عموما یکسان است اما در کودکان می تواند این علائم متفاوت باشد و متناسب با شدت ضربه و ناحیه آسیب دیده از مغز این علائم فرق می کند.

ضربه مغزی در کودکان بیشتر اوقات ملایم بوده و کودک بیهوش نمی شود. امکان دارد علائم خاصی از خود نشان ندهد و فقط احساس خفیف سر درد داشته باشد اما  این سردرد می تواند با رفتار و حرکات غیر عادی کودک همراه باشد. والدین بعد از وارد شدن ضربه به سر کودک خود باید مراقب علائم زیر باشند:

• خواب آلودگی
  • تاری چشم و کم شدن میدان دید کودک
  • احساس تهوع یا استفراغ
  • حساسیت بی دلیل به نور و صدا
  • زودرنج شدن و بهانه گیر شدن کودک
  • خوابیدن کم تر یا بیش تر از حد نرمال خواب کودک
  • احساس افسردگی و گوشه گیر شدن کودک
  • گیجی و عدم حفظ تعادل
  • عدم تمرکز و پرش ذهنی
حالت تهوع و سر درد شدید در کودکان

علائم شدید بعد از ضربه مغزی کودکان

همانطور که گفته شد این علائم به ضورت آنی بعد از ضربه مغزی نمایان نمی شوند و حتی تا چند روز بدون هیچ علامتی می ماند و باید توجه داشت حتی بعد از چند روز هم اگر این علائم را مشاهده کردید حتما به بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان مراجعه کنید و کودک خود را تحت درمان و آزمایشات مربوطه قرار دهید.

علائم ضربه مغزی در نوزادان

از آنجایی که نوزادان قادر به صحبت کردن نیستند باید در رفتار نوزاد به دنبال علائم ضربه مغزی بگردیم. این علائم عبارت است از:

• ناتوانی در غذا خوردن یا میل نداشتن به غذا
  • گریه مدام و کلافگی و بی حوصلگی
  • عدم توجه به اسباب بازی
  • فراموش کردن مهارت هایی که به تازگی یاد گرفته است مانند هشدار دادن موقع دستشویی داشتن
بی حوصلگی در نوزادان در اثر ضربه مغزی

علائم ضربه مغزی در نوزادان

والدین باید با دقت به رفتار نوزاد خود توجه داشته باشند تا در مراحل اولیه بعد از ضربه مغزی نوزاد خود را پیش یک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان ببرند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در ابتدای این مطلب اشاره کردیم که هر ضربه ای به سر کودک منجر به ضربه مغزی نمی شود و عموما ضربه به سر آنقدر شدید نمی باشد که باعث آسیب مغزی در کودک شود. پس اگر بعد از ضربه وارده به سر کودک، رفتار کودک عادی بود و به طور مثال در خوابیدن یا در حفظ تعادل خود مشکل نداشت و رفتارش با قبل از وارد شدن ضربه به سر تفاوتی نداشت جای نگرانی نیست و عموما نیازی به مراجعه و انجام آزمایشات توسط پزشک نیست.

سی تی اسکن یکی از راه های تشخیص ضربه مغزی در کودکان

تشخیص ضربه مغزی در کودکان

اما اگر کودک یا نوزاد شما بعد از وارد شدن ضربه به سر دچار علائم ذکر شده باشد یا حتی یکی از علائم مانند نامنظم شدن خواب یا حالت تهوع و استفراغ شدید حتما باید به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید و آزمایشات لازم مانند سی تی اسکن یا ام ار آی انجام شود تا مراحل در مان آغار شود.