بیماری ام اس در کودکان

علائم بیماری ام اس در کودکان

بیماری ام اس

ام اس یک بیماری مربوط به ساختار سیستم عصبی انسان می باشد. اگر بخواهیم بیماری ام اس را ساده تر توضیح بدهیم ابتدا باید سیستم عصبی انسان را به شکل یک سیم کشی ساختمان تصور کنیم. عصب های انسان مانند سیم ها از دو بخش تشکیل می شود. بخش رسانا یا عور دهنده جریان برق و بخش عایق که برای جلوگیری از تداخل سیم ها در سیستم سیم کشی می باشد. در سیستم عصبی انسان ها ماده انتقال دهنده، سلول‌های عصبی و عایق موادی است که (میلین) نامیده می‌شود میلین مخلوطی از چربی و پروتئین است.

اختلال ام اس

بیماری ام اس

حال ام اس چه تغییری در این سیستم عصبی هر فرد ایجاد میکند و چگونه باعث آسیب رسانی به سیستم عصبی می شود؟ بیماری ام اس به میلین یا قشر عایق سیستم عصبی آسیب می رساند. ام اس میلین سیستم عصبی را تخریب میکند و این تخریب باعث می شود عملکرد سیستم عصبی مختل شود. با تخریب این ماده پلاک‌هایی بر روی اعصاب بوجود می‌آید. با گسترش این پلاک‌ها انتقال پیام‌های عصبی کند شده و با مشکل مواجه می‌شود که باعث بروز بیماری MS می‌شود.

ام اس در کودکان

تصور اغلب مردم این است که بیماری ام اس در بزرگسالان اتفاق می افتد. این تصور تقریبا درست می باشد و بیماری ام اس در کودکان یک بیماری نادر نورولوژیک می باشد. اما باید بدانید که کودکان هم دچار بیماری ام اس می شوند. شیوع این بیماری در کودکان در سن ۱۰ سالگی می باشد.  این پلاک‌ها در مغز، اعصاب بینایی، ستون فقرات و همه‌‌ی آنچه با ارسال پیام‌های عصبی و در نتیجه عملکرد کلی انسان مربوط است، قابل مشاهده خواهد بود.

بروز بیماری ام اس در کودکان

بیماری ام اس در کودکان

علائم ام اس در کودکان چیست؟

همانطور که متوجه شده اید ام اس در کودکان هم رخ می دهد. برای اینکه متوجه بشویم کودک ما به بیماری نورولوژیک ام اس مبتلا شده است باید علائم آن را بشناسیم و مورد بررسی قرار دهیم. زیرا علائم ام اس در کودکان با علائم ام اس در بزرگسالان متفاوت بوده و نیاز به شناخت و بررسی دقیق تری دارد. اولین نشانه ام اس در کودکان بروز یک اختلال عصبی به نام آنسفالومیلیت منتشر حاد (ADEM) است. در اکثر مواقع علائم اختلال آنسفالومیلیت به صورت سردرد، گیجی، تب، کمبود انرژی، سفتی گردن و در بعضی اوقات به صورت کما بروز می کند. گاهی اوقات بعد از چند هفته این علائم از بین می رود و گاهی اوقاتاین علائم ادامه پیدا می کند و شبیه نشانه های ام اس در بزرگسالان می شود.

برخی دیگر از علائم ام اس در کودکان با علائم ام اس در بزرگسالان یکسان می باشد:

• عدم کنترل بر ادرار یا مدفوع
  • ضعف جسمانی
  • مشکلات در حرکت و راه رفتن
  • دو بینی و تغییرات در بینایی
  • گرفتگی عضلات به صورت موضعی
  • مور مور شدن بدن یا بی حسی اعضای بدن
  • لرزش ی اختیار اعضای بدن
شب اداری علامت ام اس در کودکان

علائم ام اس در کودکان

سرعت پیشرفت ام اس در کودکان

بیماری ام اس در کودکان بر خلاف بیماری ام اس در بزرگسالان رعت پیشرفت کمتری دارد. اما گاهی پیش می آید که در اوایل این بیماری در کودکان و نوجوانان، مبتلیان به صورت ناگهانی دچار فلج اعضا و مشکلات بزرگ حرکتی می شوند. در ادامه این بیماری می تواند علاوه بر تاثیرات جسمی، تاثیرات مخربی را بر روی قوه تفکر و احساسات ایجاد کند. این تاثیرات مخرب حتی می تواند بر روی روابط اجتماعی کودک هم تاثیر بگذارد و کودک را برای ایجاد ارتباط با دوستان و هم سالان خود دچار مشکل کند.

عوامل ابتلا کودکان به بیماری ام اس

دلیل اصلی ابتلا به بیماری ام اس به صورت دقیق شناسایی نشده است. اما عوامل موثر در ابتلا بیماری ام اس در کودکان میتواند مختلف باشد. اما دو عامل اصلی در بیماری ام اس وجود دارد که می تواند بر روی سرعت پیشرفت بیماری، علائم و یا احتمال ابتلا ام اس در کودکان موثر باشد:

۱.ژنتیک

امروزه با مطالعه بیشتر بر روی ژن ها و DNA افراد متوجه شده اند اکثر بیماری ها ریشه در ژن و وراثت افراد داردند. یکی از دلایلی که کودک به بیماری ام اس مبتلا می شود، میتواند دلالیل ژنتیکی و وراثتی باشد. بروز بیماری ام اس در انسان هایی که ریشه ژنتیکی ندارند تقریبا یک در صدهزار می باشد اما ابتلا بیماری در کودکانی که در اقوام درجه یک یا دو خود فردی مبتلا به ام اس وجود دارد ۳ تا ۵ درصد می باشد. این اختلاف نشان دهنده این است که ژنتیک تاثیر بسزایی در ابتلا به ام اس می باشد. اما محققان معتقدن با آموزش ها و روش های پیشگیرانه می توان این احتمال را به حداقل رساند.

۲.ویروس

ابتلا به ام اس از طریق ویروس EBV نیز امکان پذیر می باشد. البته نمی توان گفت تمام افرادی که به این ویروس مبتلا می شوند حتما به بیماری ام اس نیز مبتلا می شوند. ویروس EBV یک ویروس رایج شناخته شده در دنیا می باشد. شیوع این ویروس به قدری می باشد که در آمریکا۹۰ درصد افراد بین ۳۵ تا ۴۰ سال به این ویروس مبتلا شده اند. این ویروس در کودکان به صورت یک سرماخوردگی ساده ظاهر می شود.

عوامل موثر بر ام اس در کودکان

عوامل موثر بر ام اس

تشخیص ام اس در کودکان

برای تشخیص بیماری ام اس در کودکان حتما باید به یک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان مراجعه کنید. بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان برای تشخیص بیماری ام اس ابتدا معاینات بالینی را بر روی کودک انجام می دهند. علاوه بر معایانات بالینی از MRI هم استفاده می کنند. معاینه بالینی و MRI دور روش اصلی و مهم تشخیص ام اس در کودکان می باشد. در کنار این دو روش اصلی روش های دیگری هم برای تشخیص ام اس در کودکان استفاده می شود اما این روش ها به اندازه دو روش اول رایج و مرسوم نمی باشد. روش هایی مانند آزمایشات بر روی مایع نخاعیکه این روش به عنوان یک روش کمکی برای تشخیص دقیق تر می باشد.

معاینات بالینی ام اس

تشخیص ام اس در کودکان

درمان ام اس در کودکان

اگر بخواهیم به طور دقیق بگوییم درمان قطعی و صد در صدی برای بیماری ام اس شناخته نشده است. اما روش های درمانی گوناگونی وجود دارد که روند پیشرفت بیماری را کنترل می کند و برخی علائم ام اس را برطرف می کند. در مان ام اس در کودکان مانند روش های درمانی ام اس در بزرگسالان می باشد. درمان اشکال عملکرد مثانه ضروری است، در این راستا داروهای متعددی مورد بررسی قرار گرفته اند که منفعت و عوارض آنها مورد بحث است، روش های دیگر نظیر تزریق ایمونوگلوبولین وریدی نیز استفاده میشود، در هر حال انتخاب نوع و روش درمان برعهده پزشک معالج است. پیش آگهی بیماری در کودکان مشابه بالغین است پیشرفت بیماری معمولا آهسته صورت گرفته و در بسیاری از موارد دوره های طولانی بهبود بیماری دیده شده است.