سندروم کودک تکان خورده

سندروم کودکتکان خورده چیست؟

سندروم کودک تکان خورده را می توان یک آسیب مغزی جدی در کودکان معرفی کرد. این سندروم زمانی که کودک تحت تاثیر تکان های شدید قرار می گیرد رخ می دهد. لازم نیست مدت زمان این تکان ها زیاد باشد گاهی امکان دارد چند ثانیه تکان شدید باعث شود که کودک دچار سندروم کودک تکان خورده شود. همین چند ثانیه می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به ساختار مغز کودک وارد کند و آثار این آسیب ها می تواند در خردسالی و بزرگسالی شدت بیشتری پیدا کند.

آشنایی با سندروم کودک تکان خورده

سندروم کودک تکان خورده

این سندروم اغلب در نوزادان زیر ۲ سال شایع می باشد اما به دلیل متفاوت بودن مراحل رشد برای هر کودک احتمال ابتلا به سندروم کودک تکان خورده تا سن ۵ سالگی هم وجود دارد. مهم ترین دوران و بازه سنی که احتمال ابتلا نوزاد به این سندروم بیشتر می باشد، در بازه ۶ تا ۸ ماهگی بوده. حرکاتی مثل بالا انداخت نوزاد، تکان های شدید موقع خواباندن کودک یا برخورد شدید از عوامل مهم ابتلا نوزادان به سندروم کودک تکان خورده می باشد.

علت ابتلا به سندروم کودک تکان خورده

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چرا تکان های شدید حتی شده برای مدت زمان کوتاه همچین آثاری را بر روی مغز نوزاد شما بگذارد؟ برای پاسخ به این سوال لازم است بدانید که مغز نوزادان نرم می باشد و جمجه هنوز به طور کامل استخوانی و مستحکم نشده است و از طرفی عضلات گردن نوزاد توان تحمل و کنترل تکان های شدید به ناحیه سر و گردن را ندارد. به همین دلیل این تکان مستقیما به مغز نوزاد منتقل می شود و آسیب های جبران ناپذیری را به مغز نوزاد که هنوز به طور کامل شکل نگزفته است وارد میکند.

علائم سندروم کودک تکان خورده

این سندروم علائم و نشانه های متفاوتی دارد اما شایع ترین علائم این سندروم به شرح زیر می باشد:

• کبودی یا رنگ پریدگی صورت
  • گریه های بی دلیل و بی قراری
  • استفراغ زیاد
  • ناتوانی در خوردن
  • خواب طولانی (بیش از حد استاندارد)
  • فلج شدم اندام مختلف حرکتی
  • بروز مشکلاتی در تنفس نوزاد
  • به کما رفتن
علائم شایع سندروم کودک تکان خورده

علائم سندروم کودک تکان خورده

البته لازم به ذکر است که در مواردی نوزاد مبتلا به سندروم کودک تکان خورده بوده اما هیچ یک از علائم بالا را نشان نداده است. گاهی ممکن است این علائم در ظاهر جسم کودک بروز نداشته باشد و این سندروم به صورت خونریزی  در مغزو چشم،آسیب به ستون فقرات و نخاع و یا شکستی استخوان های داخلی مانند استخوان دنده و … باشد. در بعضی از موارد هم نوزاد هیچ یک از این علائم را بروز نمیدهد حتی نشانه های درونی را و به ظاهر کودک وضعیت مطلوبی دارد اما به مرور زمان علائم آسیب به مغز در سنین بالاتر نمایان می شود.

اختلالات ناشی از سندروم کودک تکان خورده

این سندروم علاوه بر اینکه خود به عنوان یکی بیماری و آسیب مغزی شناسایی می شود اما می تواند مشکلات و بیماری های متعددی را در آینده برای نوزاد ایجاد کند:

• نابینایی (این نابینایی به صورت یک روند بروز می کند و منجر به نابینایی صد در صد یک چشم یا هر دو چشم می شود)
  • اختلال در رشد و قدرت یادگیری ( این بیماری بعد از سن ۵ سالگی مشهود تر می شود و تفاوت های رفتاری برای کودک با بقیه همسالان خود ایجاد می کند)
  • ناتوانی ذهنی ( علائم ناتوانی ذهنی در سنین نوزادی هم قابل مشاهده می باشد از رفتار های نوزاد می توان به بروز این بیماری پی برد)
  • ابتلا به صرع و تشنج ( گاهی اوقات سندروم کودک تکان خورده هیچ علائم و عوارضی ندارد و به صورت ناگهانی در سنین بزرگسالی به صورت صرع و یا تشنج بروز می کند.)
  • فلج مغزی

درمان سندروم کودک تکان خورده

برای درمان این بیماری اولین نکته ای که اهمیت بسیار بالایی دارد این است که در همان لحظه اتفاق سریعا به یک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان مراجعه کنید. زیرا این مراجعه باعث می شود که میزان آسیب توسط بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان به صورت دقیق بررسی شود و روند درمان شروع شود. پزشک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان با بررسی واکنش های کودک به تست های حرکتی و عصبی، عکس MRI از جمجه و دیگر روش ها به بررسی میزان آسیب وارد شده به مغز و دیگر اندام نوزاد می پردازد.

مراجعه به پزشک متخصص

درمان سندروم کودک تکان خورده

اگر در همان لحظه به فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان مراجعه نکنید تنها راه درمان این سندروم در خردسالی و بزرگسالی می باشد که با توجه به عوارض بروز داده شده و میزان آسیب روند درمان شروع می شود. برای درمان این سندروم از توانبخشی می توان علائم آن را کنترل و مدیریت کرد و باید گفت متاسفانه درمان و بهبود کامل برای این سندروم وجود ندارد.

پیشگیری از سندروم کودک تکان خورده

برای پیشگیری از ابتلا نوزادان به این سندروم مهم ترین کار برگزاری کلاس های آموزشی برای والدین می باشد که به والدین نحوه صحیح بغل کردن و نکات مربوط به آسیب های نخاعی را آموزش دهند. همچنین والدین با مراجعه به روانشناس و یادگیری روش‌های مدیریت استرس و کنترل خشم می‌توانند در زمان عصبانیت برخورد سالم‌تری با فرزند خود داشته باشند. اگر به دلیل مشغله‌های کاری یا هر مسئله دیگری فرزند خود را برای ساعاتی با مراقبان دیگری نظیر پرستار تنها می‌گذارید قبل از هر چیز اطمینان حاصل کنید که آن‌ها در مورد این سندروم و آسیب‌های ناشی از آن اطلاع داشته باشند.