اختلال عصبی نورونی

اختلال دیسپراکسیا

اختلال دیسپراکسیاچیست؟

اختلال دیسپراکسیا یک اختلال مربوط به سیستم عصبی در کودکان می باشد. این اختلال مشکلاتی در نورون های عصبی حرکتی کودک ایجاد می کند. بخش های اصلی عصبی حرکتی که این اختلال تحت تاثیر قرار می دهد عبارت است از:

• اختلالات رشد در اندام
  • اختلال در بخش های حرکتی
  • اختلال در جهت یابی و گم کردن موقعیت مکانی
  • عدم هماهنگی بین سیستم عصبی و کنترل عضلات
اختلال عصبی

اختلال دیسپراکسیا

البته باید گفت که اختلال دیسپراکسیا به تنهایی ایجاد اختلال در بخش عصبی کودک نمی کند. این اختلال با اختلالات و بیماری های دیگر همراه می شود. اختلالاتی که همراه با اختلال دیسپراکسیا رخ می دهد عبارت است از:

• اوتیسم
  • اختلالات روانی
  • مشکلاتی در نوشتن
  • اختلالات بیش فعالی
  • اختلال درسیستم های حسی
  • کند بودن روند پردازش های مغزی

با توجه به بخش هایی که تحت تاثیر اختلال دیسپراکسیا قرار می گیرد و انواع اختلالات دیگر که همراه اختلال دیسپراکسیا بروز می کنند، می توان نتیجه پرفت که این اختلال می تواند بخش های عصبی و بخش های فیزیکی کودک را دچار مشکل کند.

علائم اختلال دیسپراکسیا

به طور کلی می توان علائم این اختلال را عدم عملکرد مناسب سیستم های عصبی و فیزیکی در کودک دانست. به صورتی که سیستم عصبی کودک با اندام حرکتی هماهنگی لازم را ندارند. علائم وجود این اختلال را می توان به صورت زیر نام برد:

• مشکل در لباس پوشیدن
  • مشکلات جدی در غذا خوردن
  • نداشتن دست خط خوانا و مناسب
  • عملکرد نا مناسب حافظه کوتاه مدت
ویژگی رفتاری اختلال دیسپراکسیا

علائم اختلال دیسپراکسیا

البته ممکن است علائم دیگری نیز همراه با این اختلال در کودک بروز کند که به طور کلی اگر کودک شما رفتار های عجیب و نامناسب با همسالان خود دارد باید به یک متخصص مغز و اعصاب کودکان مراجعه کنید تا رفتارهای کودک شما به طور دقیق و تخصصی مورد بررسی قرار گیرد.

علل بروز اختلال دیسپراکسیا

به طور کلی و با توجه به اطلاعات موجود نمی توان علت اصلی و دقیق بروز اختلال دیسپراکسیا را معرفی کرد. با این حال بعضی از متخصصان مغز و اعصاب کودکان معتقد هستند علت بروز اختلال دیسپراکسیا، عوامل ژنتیکی در بروز این اختلال موثر هستند.اما همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد این اختلال زمانی بروز می کند که در سیستم نورون های عصبی کودک مشکلی پیش آمده باشد. به طور کلی این اختلال یک اختلالی است که بروز آن با اختلالات دیگر عصبی همراه می شود و به صورت دقیق نمیتوان علت بروز آن را مشخص نمود.

درمان اختلال دیسپراکسیا

باتوجه به علائم و علل بروز اختلال دیسپراکسیا باید گفت که درمان قطعی برای این اختلال وجود ندارد. اما به مراجعه به موقع به بهترین متخصص مغز و اعصاب کودکان می توانید در اوایل بروز این اختلال از پیشرفت این اختلال و آسیب رسانی بیشتر به سیستم نورون های عصبی جلوگیری کنید. مراجعه به موقع به پزشک متخصص مغز و اعصاب کودکان می تواند علائم این اختلال را کنترل کند. پزشک متخصص مغز و اعصاب کودکان با انجام تست و آزمایشات مخصوص میزان آسیب را بررسی می کند وبا کمک متخصصان دیگر روند درمان را آغاز میکند.

• روانشناس
  • کار درمانگر
  • گفتار درمانگر
  • فیزیوتراپ
فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان

درمان اختلالات دیسپراکسیا

پزشک متخصص مغز و اعصاب کودکان با توجه به نوع بروز اختلال دیسپراکسیا و همراهی آن با اختلالت دیگر، با روش های زیر برای کنترل و درمان اختلال دیسپراکسیا اقدام می کند.

۱.کار درمانی

یک کاردرمانگر با ارزیابی های استاندارد به تشخیص اختلالات و بهبود آن کمک می‌کند . برای مثال ، برخی از کودکان ممکن است مشکلات گفتاری بیشتری نسبت به مشکلات حرکتی مثل راه رفتن یا دویدن داشته باشند . با این حال ممکن است برخی مشکلات بیشتری با لباس پوشیدن ، غذا خوردن ، نوشتن و غیره داشته باشند. کاردرمانگر به والدین و مراقبین  برای یافتن راه حلی برای مشکلات خاص کمک می‌کند . این راه حل ها  برای راه رفتن یا نشستن و  تسهیل دیگر فعالیت های پیچیده به مراحل کوچک تقسیم میشود .

۲.گفتار درمانی

گفتاردرمانگران به کودکانی که زبان و مشکلات گفتاری دارند در جهت بهبود اختلالات  کمک می‌کنند . گاهی اوقات یک حرف یا یک کلمه خاص می‌تواند دلیل لکنت زبان باشد .برخی از کودکان ممکن است بیش از حد تند یا آهسته صحبت کنند و یا خیلی بلند و پر سر و صدا باشند . گفتاردرمانگر به این مشکلات با تمرینات گفتاردرمانی کمک می‌کند . این کار ممکن است شامل حرکات لب‌ها یا زبان ، تمرین صداها ، کنترل تنفس و مدولاسیون گفتار باشد. گفتاردرمانگر ممکن است به رشد زبان ، رشد شنوایی و گوش دادن ، خواندن ، هجی کردن، نوشتن و مهارت‌های حرکتی کمک کند .

روش های درمان اختلال دیسپراکسیا

درمان اختلال دیسپراکسیا

۳.فیزیوتراپی

فزیوتراپ ها تمرینات جسمی، ماساژ و دیگر تکنیک‌های فیزیوتراپی را برای هماهنگی و تعادل حرکتی بهتر ارائه می‌کنند . در این روش ، بهبود مهارت‌های حرکتی در یک کودک آسیب‌دیده ممکن است به آهستگی پیش برود .

۴.روان درمانی

کودکان و نوجوانان مبتلا به دیس پراکسیا اغلب از عزت‌نفس پایین ، افسردگی و دیگر مشکلات روانی رنج می‌برند . آن‌ها باید به کمک روانشناسان بالینی ارزیابی شوند تا به آن‌ها در غلبه بر موانع کمک کنند . ارزیابی مشکلات یادگیری ومشکلات رفتاری نظیر اختلال توجه، نارساخوانی و اختلالات طیف اوتیسم نیز مهم است .روان شناسان بالینی و روانشناسان دیگر ممکن است به ارزیابی و درمان این اختلالات کمک کنند .