معرفی اختلالات سیستم عصبی

سیستم عصبی و اختلالات آن

سیستم عصبی

برای اینکه بتوانیم بیماری عصبی را مورد بررسی قرار دهیم ابتدا باید سیستم عصبی را به خوبی بشناسیم. سیستم عصبی یکی از پیچیده ترین و پیشرفته ترین بخش هایی بدنی انسان می باشد. این سیستم از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

•  مرکزی: نخاع و مغز تشکیل دهنده سیستم عصبی مرکزی هستند.
  • محیطی: تمام راه های عصبی و حسگر های عصبی جز سیستم عصبی محیطی می باشند.
اجزا سیستم عصبی

سیستم عصبی

وظیفه اصلی سیستم عصبی هماهنگ کننده و تنطیم کننده اندام های حرکتی در بدن می باشد. عملکرد سیستم های عصبی به این صورت است که تصمیم یا پیام توسط مغز ایجاد شده و توسط نورون های عصبی یا همان مسیر های عصبی به اندام ها ارسال می شود. دریافت کننده های غصبی این پیام را دریافت کرده و دستور حرکت را به اندام های حرکتی می دهند. عملکرد این سیستم یک عملکرد سریع و رفت برگشتی می باشد که تمامی این مراحل در کسری از ثانیه انجام می شود. با وجود سادگی در عملکرد سیستم عصبی را پیچیده ترین بخش بدن هر انسان می دانند.

بیماری های سیستم عصبی

حال میخواییم بیماری های سیستم عصبی و عوامل آن را مورد بررسی قرار دهیم. عللی که باعث به وجود آمدن اختلال و درنتیجه بیماری های عصبی می شوند عبارت اند از:

• ضربه شدید
  • اختلال ژنتیکی
  • عفونت

اثر جانبی برخی دارو ها را می توان به عوامل اختلال و بیماری های عصبی اضافه کرد که در برخی از بیماران دلیل اصلی اختلالات عصبی اثرات جانبی مخرب برخی دارو ها می باشد.

بیماری های عصبی را می توان به چند بخش تقسیم کرد، مهم ترین بیماری های عصبی:

اختلالات عروقی

همانطور که از نام این اختلالات پیداست این بیماری ها زمانی رخ می دهند که سیستم عروقی در عملکرد سیستم عصبی اختلال ایجاد کنند:

• سکته مغزی
  • حمله ایسکمی گذرا (TIA)
  • خونریزی و هماتوم زیرسخت شامه‌ای
  • خونریزی خارج سخت شامه‌ای
  • خونریزی ساب آراکنوئید یا خونریزی مغزی
علائم اختلال عصبی

خونریزی خارج سخت شامه‌ای

عفونت

همانطور که بالاتر اشاره کردیم عفونت یکی از دلایل اصلی ایجاد اختلال در سیستم عصبی می باشد. بیماری هایی که به دلیل عفونت

رخ می دهند:

• مننژیت
  • فلج اطفال
  • آبسه مغزی یا اپیدورال
  • انسفالیت

اختلالات ساختاری

بیماری هایی که در این دسته قرار می گیرند به دلیل اختلال یا نقص در ساختار سیستم های عصبی می باشد و دلیل اصلی بروز اختلال در ساختار سیستم عصبی را می توان مشکلات ژنتیکی دانست. این اختلالات از بدو تولد همراه نوزاد می باشند:

• آسیب مغز یا نخاع
  • فلج بل
  • سندروم تونل کارپال
  • تومور مغزی
  • تومور نخاعی
  • نوروپاتی محیطی
  • سندروم گلین باره

اختلالات عملکردی

این دسته از اختلالات و بیماری های سیستم های عصبی مربوط به نحوه عملکرد عناصر تشکیل دهنده آن می باشند. گاهی پیش می آید به طور موقت یا دائم در عملکرد سیستم های عصبی اختلالی رخ می دهد. اختلالات عملکردی بیماری های همچون:

• صرع
  • نورالژی
علائم اختلالات عملکردی

اختلالات عملکردی

را به همراه داشته باشد. البته احساس تهوع را هم می توان در اختلالات عملکردی درسته بندی کرد با این شرط که حالت تهوع در بیمار مقطعی نباشد.

علائم بیماری های سیستم عصبی

بیماری های سیستم عصبی همراه با نشانه ها و علائمی هستند که فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان با توجه به این علائم وجود اختلال در سیستم های عصبی را تشخیص می دهد:

• بروز سردرد به صورت مداوم یا ناگهانی
  • احساس بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن
  • ضعف یا از دست دادن قدرت عضلانی
  • ز دست دادن ناگهانی بینایی یا دوبینی
  • از دست دادن حافظه و فراموشی
  • کمردرد  که به پاها، انگشتان پا و یا سایر بخش‌های بدن
  • تشنج

البته این علائم که نام برده شدند علائم شایع اختلالات عصبی هستند. برخی از اختلالات عصبی علائم جانبی دیگری هم دارد که در تمام افراد یکسان نمی باشد.

پزشک فوق تخصص مغز و اعصاب

پزشک فوق تخصص مغز و اعصاب قبل از هر کاری رفتار های و علائم رفتاری یا حرکتی فرد بیمار را مورد بررسی قرار می دهد. فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان بیشترین زمان و حساسیت را در تشخیص اختلالات سیستم های عصبی صرف می کند زیرا تشخیص به موقع و صحیح می تواند از پیشرفت اختلال سیستم عصبی جلوگیری کند و مهم ترین گام برای رسیدن به یک روش درمانی می باشد. بهترین فوق تخصص و مغز و اعصاب کودکان برای تشخیص بیماری و اختلال سیستم از روش های مختلفی استفاده می کند.

تشخیص اختلالات سیستم عصبی

همانطور که گفته شد تشخیص بیماری در سیستم عصبی مهم ترین بخش درمان این بیماری ها می بباشد که با استفاده از روش های مختلف انجام می شود. شایع ترین روش های تشخیص اختلالات سیستم های عصبی عبارت اند از:

آزمون اتونوم

سیستم اتونوم یکی از بخش های سیستم عصبی می باشد که بر حرکات اندام های حرکتی نطارت دارد. اختلال در این سیستم باعث بروز مشکلاتی در اندام های حرکتی می شود و فوق تخصص مغز و اعصاب با بررسی عملکرد اندام حرکتی این آزمون را انجام می دهد.

پونکسیون کمری(آزمایش مایع مغزی نخاعی)

این آزمایش برای بررسی مشکل در نخاع انجام می شود. پزشک متخصص زمانی این آزمایش را انجام می دهد که تشخیص دهد شما دچار اختلال در سیستم عصبی مرکزی هستید. با استفاده از یک سوزن که به قسمت کمر بیمار وارد می شود مقداری از مایع نخاعی کمری را برای آزمایش بیولوژی جمع آوری و خارج می کند.

گرفتن سی تی اسکن از مغز

یکی دیگر از روش های اصلی تشخیص اختلال سیستم عصبی گرفتن سی تی اسکن از سر و مغز می باشد. این روش متداول ترین و اولین روش برای بررسی و تشخیص اختلالات سیستم عصبی می باشد.

تشخبص اختلال سیستم عصبی

گرفتن سی تی اسکن از مغز

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی(MRI)

عکس برداری ام آر آی هم از روش های متداول تشخیص اختلال سیستم عصبی می باشد. به نحوی که از فرد بیمار با استفاده از یک آهنربای بزرگ و قدرتمند و با استفاده از فرکانس های مخصوص عکس برداری می شود و متخصص مغز و اعصاب این عکس ها را مورد بررسی قرار می دهد.

نوار مغز یا الکتروانسفالوگرام (EEG)

می توان گفت روند درمان و تشخیص تمام اختلالات سیستم عصبی با گرفتن نوار مغزی شروع می شود. با این کار پزشک متخصص عملکرد مغز شما را مورد بررسی قرار می دهد تا مطمن شود که منشا اختلالات سیستم های عصبی از سیستم عصبی مرکزی می باشد یا سیستم عصبی محیطی تا بتواند بهترین روش را برای درمان اختلال سیستم های عصبی در نطر بگیرد.