اختلالات عصبی

تومور نخاعی در کودکان

تومور نخاعی

قبل از توضیح درباره تومور نخاعی در کودکان ابتدا باید تعریف مناسبی از تومور به دست آوریم. تومور به معنای رشد غیر طبیعی بافت ها درون بدن می باشد. در نتیجه تومور مغزی به این معنا می باشد که رشد غیر طبیعی بافت ها در بخش نخاعی صورت گرفته است. این رشد غیر طبیعی باعث اختلال در سیستم عصبی و ضایعات نخاعی می شود که می تواند به قسمت های اندام های حرکتی و کنترلی بدن آسیب برساند.

تومور نخاعی کودکان

تومور های نخاعی

تومور نخاعی در کودکان

تومور نخاعی یکی از نادر ترین تومور ها در کودکان است. تومور های نخاعی به نام نئوپلاسم شناخته می شوند. نئوپلاسم رشد غیر طبیعی در بافت نخاعی یا در ستون فقرات می باشد که مانند تمام تومور ها به دو بخش خوش خیم و بد خیم تقسیم می شود. تومور هایی که حالت سرطانی دارند تومور های بدخیم و تومورهای غیر سرطانی تومور های خوش خیم می باشند. تومور هایی که در ستون فقرات ایجاد می شوند جدا از خوش خیم بودن یا بدخیم بودن آن ها باعث اختلال و فشار بر روی ستون فقرات شده و این فشار بر روی ستون فقرات با درد همراه می شود.

علائم تومور نخاعی در کودکان

علائم مختلفی برای تومور نخاعی در کودکان دیده شده است. این علائم وابسته به سرعت رشد تومور می باشند در برخی از مواقع این علائم بسیار کند ظاهر می شوند و در بعضی اوقات سرعت رشد تومور بالا می باشد و ظهور این عللائم نیز سریع تر رخ می دهد. این علائم عبارت اند از:

• بی حسی و ضعف
  • فلج جزئی
  • تغییر شکل ستون فقرات
  • عدم کنترل بر روی مثانه و بی اختیار ادرار
  • تب

البته یکی از مهم ترین علائم ابتلا به تومور مغزی در کودکان احساس درد مزمن در پشت کودک می باشد اما به این دلیل که این درد می تواند ناشی از دلایل دیگر باشد در دسته بندی علائم تومور نخاعی در کودکان ذکر نشده است. اما اگر کودک شما به صورت مدت دار و مزمن در قسمت پشت خود و ستون فقرات احساس درد می کند حتما به بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان مراجعه کنید و علت احساس درد در ستون فقرات را بررسی کنید.

تشخیص تومور نخاعی در کودکان

همانطور که گفته شد زمانی که احساس درد در ستون فقرات به صورت مزمن و طولانی باشد برای بررسی باید به پزشک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان مراجعه کنید تا با انجام آزمایشات زیر علت بروز درد در ستون فقرات را بررسی کند.

•  آزمایشات آزمایشگاهی خون و مایع نخاعی کودک برای تشخیص حضورسلول‌های توموری
  •  اشعه ایکس از ستون فقرات، برای تشخیص حضور اسکولیوز یا فرسایش استخوانی ناشی از تومور
  •  ام آر آی برای بررسی دقیق‌تر ساختار نخاعی و یا محل تومور
  •  سی تی اسکن برای بررسی اینکه آیا سایر نقاط بدن نیز تحت تأثیر قرار گرفته‌اند یا خیر

تشخیص به موقع تومور نخاعی در کودکان می تواند روند پیشرفت تومور را کنترل کند و گام مهمی در درمان تومور نخاعی در کودکان می باشد. این تشخیص به موقع کمک شایانی به کودک می کند تا در مرحله بازتوانی موفق تر باشد و زودتر به روند عادی زندگی بازگردد.

دلایل ایجاد تومور نخاعی در کودکان

تا اینجا با تومور نخاعی در کودکان، نحوه عملکرد و تاثیر گذاری تومور نخاعی در کودکان و علائم و روش های تشخیص تومور نخاعی در کودکان آشنا شدیم. حال قصد داریم علت های اصلی و شایع که باعث ایجاد تومور مغزی در کودکان می شود را بررسی کنیم:

۱.قرار گرفتن در معرض تشعشعات مضر

تنها فاکتور خطرناک شناخته شده محیطی در بروز تومورهای مغزی، قرار گرفتن سر در معرض تشعشع رادیویی است که بیشتر در هنگام درمان سایر بیماری‌ها ایجاد می‌شود. امروزه بیشتر تومورهای ناشی از تشعشع ناشی از پرتودرمانی است که برای درمان سرطان‌های دیگر مانند لوسمی به سر اعمال می‌شود. این تومورهای مغزی معمولاً ۱۰ تا ۱۵ سال پس از تابش اشعه ایجاد می‌شوند. تومورهای ناشی از تابش اشعه هنوز نسبتاً نادر هستند، اما به علت افزایش خطر (و همچنین عوارض جانبی دیگر)، پرتو درمانی تنها پس از ارزیابی مزایا و خطرات احتمالی، به سر اعمال می‌شود.

دلایل تومور نخاعی

تشعشعات مضر

برای اکثر بیماران مبتلا به سرطان در مغز یا سرطان‌های نزدیک به بافت مغزی، مزایای استفاده از پرتودرمانی به عنوان بخشی از درمان آنها به مراتب بیشتر از خطر ابتلا به تومور مغزی در سال‌های بعدی است. خطر احتمالی در معرض قرار گرفتن جنین یا کودک در هنگام آزمایشات تصویربرداری که از اشعه مانند اشعه ایکس یا سی تی اسکن استفاده می‌کنند، هنوز چندان مشخص نیست. این آزمایش‌ها از میزان دوز تابش‌های بسیار پایینتری نسبت به آنچه در درمان‌های پرتوی استفاده می‌شود، استفاده می‌کنند، بنابراین احتمال افزایش خطر در این حالت بسیار کم است. اما برای حفظ امنیت، اکثر پزشکان توصیه می‌کنند که زنان و کودکان باردار این نوع آزمایش‌ها را انجام ندهند، مگر اینکه مطلقاً مورد نیاز باشند.

۲.ژنتیک

در موارد نادر (کمتر از ۵ درصد از تومورهای مغزی) کودکان ژن‌های غیر طبیعی را از والدین به ارث برده‌اند که آن‌ها را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به انواع خاصی از تومورهای مغزی قرار می‌دهد. در موارد دیگر، این ژن‌های غیر طبیعی به ارث برده نمی‌شوند، بلکه به دلیل تغییرات (جهش‌ها) در ژن قبل از تولد اتفاق می‌افتند. افراد مبتلا به سندرم‌های تومور ارثی اغلب تومورهای زیادی دارند که در هنگام جوانی شروع به رشد می‌کنند. برخی از سندرم‌های شناخته شده عبارتند از:

•  سندرم گورلین (سندرم سلول‌های عصبی بازال)
  •  سندرم تورکوت
  •  سندرم کوودن
  •  رتینوبلاستومای ارثی
  •  سندرم روبین اشتاین

بعضی از خانواده‌ها ممکن است دارای اختلالات ژنتیکی باشند که به خوبی شناخته شده نیستند یا حتی می‌توانند منحصر به یک خانواده خاص باشند.

درمان تومور نخاعی در کودکان

در بخش پایانی این مطلب در مورد نحوه درمان و روش های کنترلی و درمانی تومور نخاعی صحبت خواهیم کرد. همانطور که گفته شد روند درمان تومور نخاعی از رمانی که احساس درد به صورت مزمن در پشت و شتون فقرات کودک مشاهده شد و با مراجعه به فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان شروع می شود. تشخیص به موقع و شروع روند درمان کمک شایانی به بهبودی کامل و بازیابی توانایی ها حرکتی کودک می کند:

درمان تومور نخاعی

جراحی تومور نخاعی

• عمل جراحی: برای برداشتن یا کاهش اندازه تومور و کاهش فشار ایجاد شده توسط تومور روی ستون فقرات انجام می‌شود.
  •  پرتودرمانی: پرتوهای اشعه ایکس برای از بین بردن سلول‌های توموری هدف قرار داده می‌شوند.
  •  شیمی درمانی: برای تومورهای سرطانی و از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود.
  •  فیزیوتراپی: برای کمک به بازگرداندن عملکرد و توانایی بدن و یا احتمال از دست دادن آن پیش از عمل جراحی انجام می‌شود.

درمان تومور نخاعی با توجه به اندازه تومور و خوش خیم یا بد خیم بودن تومور می تواند طولانی یا کوتاه باشد. در اکثر کودکان این نوع عمل جراحی به خوبی تحمل می‌شود و اغلب ظرف مدت چند روز پس از عمل از بیمارستان ترخیص خواهند شد. هنگامی که در منزل هستید، ممکن است تا زمان بهبود محل جراحی، داروهای ضد درد برای کودک تجویز شود. به محض اینکه کودک قادر باشد، باید تشویق شود که به فعالیت‌های روزانه مانند مدرسه یا بازی بازگردد. تمرینات ورزشی را می‌توان به تدریج انجام داد. کودک همچنین باید استراحت زیادی داشته باشد و یک رژیم متعادل غذایی به او داده شود.