بیماری ام اس ( قسمت اول ) :

ام اس را درست بشناسیم  ؟6

اگر متوجه شوید ام اس دارید، یا یکی از اطرافیانتان با این مشکل مواجه شده است، چه حسی پیدا می کنید؟ فکر می کنید زندگی فعال و با نشاط سابق تان تمام شده وحالا باید منتظر زندگی دیگری باشید که در آن نه تفریح معنایی دارد ونه فعالیت؟  البته طبیعی است که این خبر شما را تا حدی نگران و ناراحت کند

و زندگی تان را تحت تاثیر قرار دهد ولی این هم صحیح نیست که انتظار داشته باشیدپس از مبتلا شدن به ام اس زندگی فعال شما برای همیشه تعطیل شود.

در حقیقت، اگر اطلاعات درستی درباره این عارضه پیدا نکنید، ناامیدی هم به این نگرانی ها اضافه خواهد شد وآن وقت است که شاید زندگی تان تغییر کند، آن هم به دلیل طرز فکر و نوع نگرش شما، نه ام اس.

اسم (ام اس) که می آید، خیلی ها می ترسند. خیلی ها نگران می شوند و خودشان را کنار می کشند. آنها نمی دانند ام اس چیست ، چطور می آید و چه عوارضی ایجاد می کند. برای همین شاید بتوان گفت مهم ترین نکته، شناخت ام اس وعوارض ناشی از آن است تا بتوانیم به بهترین شکل با آن برخورد کنیم.

علت بروز بیماری ام اس چیست ؟

تاکنون هیچ علت خاصی برای ام اس مشخص نشده و پاسخ دقیقی برای این سوال در دسترس نیست ولی میدانیم ام اس به دلیل تخریب و آسیب دیدن غلاف میلین ایجاد شده است. پژوهشگران ومحققان نیز در سراسر جهان در حال بررسی این موارد هستند تا پاسخی برای این سوال پیدا کنند و عامل اصلی ایجاد ام اس را بشناسند.

وظیفه سیستم عصبی، انتقال پیام از مغز به اندام ها می باشد. ام اس باعث میشود که گلبول های سفید که وظیفه محافظت از بدن را دارند، به کارکرد این سیستم آسیب وارد نمایند.

علائم بیماری ام اس به چه صورتی خود را نشان می دهد ؟

ام اس با علائم متفاوتی مانند تاری دید، مشکلات حسی و حرکتی،

عدم تعادل و….  نمایان می شود.

نوع این علائم و روند پیشرفت آنها نیز با توجه به محل آسیب ها در دستگاه عصبی مرکزی متفاوت خواهد بود. وجود علائمی مانند خواب رفتگی اندام ها، سرگیجه، دو بینی، کاهش ناگهانی دید یک چشم می تواند نشانه شروع بیماری باشد اما بسیاری از این علائم، بدون اینکه نشانه ای از ام اس باشد، برای برخی اتفاق می افتد. بنابراین وجود این نشانه ها به صورت گذرا و موقت جای نگرانی ندارد و همیشه دلیلی برای ابتلا به ام اس نیست.

در مراحل پیشرفته حتی به شکل عدم توانایی در راه رفتن نمایان می شود.

آیا امکان کنترل بیماری ام اس وجود دارد ؟

در حال حاضر در ایران و جهان ام اس با مصرف داروهای موجود، کنترل استرس و انجام فعالیت های ورزشی توسط فرد مبتلا به راحتی قابل کنترل می باشد.

حقایقی درباره ام اس:

ام اس مسری نیست.

ام اس یکی از شایع ترین عارضه های سیستم اعصاب مرکزی ، به خصوص میان افراد جوان به حساب می آید.

بیش از دو میلیون نفر در سراسر جهان به ام اس مبتلا هستند، که تعداد مبتلایان در خانم ها بیشتر از آقایان است.

ام اس ارثی نیست و به طور مستقیم از والدین به فرزندشان منتقل نمیشود اما متخصصان می گویند استعداد ژنتیکی می تواند در ابتلا به ام اس موثر باشد.

ام اس معمولا” در سنین میان ۲۰ تا ۴۰ سالگی تشخیص داده می شود، اگر چه  ممکن است سال ها قبل از آن، شروع شده باشد.

تشخیص ام اس به چه شکل امکانپذیر است ؟

فرد مبتلا به ام اس در مراحل اولیه ممکن است فقط با شرح حال و سابقه ای از نشانه های مبهم و نامشخص که به صورت پراکنده و در یک دوره زمانی نسبتا” طولانی رخ می دهد ، به پزشک مراجعه کند.

البته در این مواقع ، علائم می تواند به بسیاری از شرایط و مشکلات دیگر پزشکی نیز نسبت داده شود. حتی زمانی که فرد چندین نشانه از ام اس را داشته باشد پیش از آنکه پزشک معالج ، ام اس را تشخیص دهد، این نشانه ها باید با معیارهای ام اس مطابقت پیدا کند. بنابراین فقط زمانی می توان ام اس را تشخیص داد که دو قسمت مختلف در سیستم اعصاب مرکزی تحت تاثیر قرار گرفته و این اثرات حداقل دو مرتبه با فاصله زمانی یک ماه از یکدیگر تجربه شده باشد.

همچنین با استفاده از MRI این صدمات باید مشاهده و تشخیص داده شود.

درمان بیماری ام اس به چه صورتی امکانپذیر است ؟

دانش انسانها امروزه به حدی رسیده که برای بعضی بیماریها درمان کاملی وجود دارد. اما در بعضی بیماریها مانند ام اس مسئله فرق می کند. داروهای موجود درمان ام اس از نظر کاربرد به سه گروه اصلی تقسیم بندی می شوند:

• برای درمان عود بیماری:

در این مواقع با استفاده از ترکیبات کورتن می توان با کم کردن التهاب در دستگاه عصبی ، طول مدت عود و میزان ضایعات را کاهش داد.

این دوره درمانی معمولا” به صورت تزریقی تجویز می شود و معمولا”  هر دوره بین سه تا پنج روز طول می کشد.

۲-برای کنترل علائم بیماری:

بسته به اینکه فرد در حال حاضر چه علائم و مشکلاتی دارد، از داروهای مختلفی برای کنترل فعالیت ام اس و به حداقل رساندن مشکلاتش استفاده می شود که بیش از سی داروی مختلف به این منظور به کار می روند.

۳-برای کنترل دوره بیماری:

در این دسته، داروهایی قرار می گیرند که قادرند از تعداد و شدت عود بکاهند و سیر پیشرفت ام اس را نیز کند، نمایند.

آیا در پلی کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان مهر میتوان به این بیماران کمک نمود ؟

پلی کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان مهر با دارا بودن پزشکان مغز و اعصاب که در این زمینه دوره های مورد نظر را طی نموده اند و نیز با حضور بخشهای توانبخشی ( فیزیوتراپی ، کاردرمانی و گفتاردرمانی ) میتوان به صورت فوق تخصصی به این بیماران کمک نمود .