درد جلوی زانو ( نرمی کشکک زانو ) چیست ؟

درد جلوی زانو نامی کلی است که چندین وضعیت را در بر میگیرد .  این نام کلی نشاندهنده آن است که علت آسیب و درد در این ناحیه همیشه مشخص نمی باشد . این عارضه به طور مشخص در بالغین به ویژه دختران رخ می دهد و در ورزشکاران به ویژه دوندگان نیز دیده می شود . با این حال نوع کاملا شناخته شده این عارضه نرمی غضروف استخوان کشکک یا کندرومالاسی پتلا نامیده می شود . نرمی استخوان کشکک شامل تمام شرایطی می شود که مربوط به بد قرار گرفتن کشکک در محل خود است ، در میان این وضعیت ها اختلالات شدیدتری مثل در رفتگی مکرر کشکک نیز وجود دارد . البته گاهی اوقات درد جلوی زانو بدون وجود نرمی کشکک یا هر بیماری دیگری نیز دیده می شود .

علل و نشانه های نرمی کشکک زانو چیست ؟

در طی بیماری به علت نامعلومی سطح غضروفی استخوان کشکک به ویژه سطح مفصلی داخلی زبر و رشته رشته می شود و به نظر می رسد درد عمقی زانو در پشت کشکک که بیمار با آن مراجعه می کند ناشی از سایش این سطح ناهموار روی کندیل استخوان ران می باشد .این بیماری استئوآرتریت نیست اما با گذشت زمان و بی توجهی به درمان می تواند منجر به استئوآرتریت شود .

این عارضه معمولا در دختران در سنین ۱۵ تا ۱۸ سال مشاهده می شود درد عمقی پشت کشکک با بالا و پایین رفتن از پله ها بدتر می شود . عکس های رادیوگرافی در این بیماران چیزی را مشخص نمی کند و تصاویر تهیه شده برای تعیین میزان جابه جایی کشکک مورد استفاده قرار می گیرد . البته ممکن است  شیار یا ترک هایی در سطح غضروفی کشکک دیده شود .

درمان نرمی کشکک چیست ؟

درمان این بیماری تقریبا همیشه باید غیرجراحی باشد . بانداژ الاستیک مفصل باید انجام شود و فعالیت های شدید مفصلی باید متوقف گردد. این روش معمولا علائم را تا حد قابل قبولی کاهش می دهد .البته می توان به جای استفاده از بانداژ الاستیک که ممکن است منجر به تضعیف عضلات اطراف مفصل شود از ارتز های مخصوص این عارضه که به صورت عامیانه به آن ها کشکک بند می گویند استفاده کرد .

ارتزهای پاتلوفمورال که به عنوان درمان ارتزی در محیط های ورزشی و غیر ورزشی گسترش پیدا کرده اند اغلب به عنوان ضمیمه به درمان با ورزش و فیزیوتراپی اضافه می شوند .

مواردکاربرد این ارتز ها شامل :

– – کاهش درد و بهبود عملکرد در بیماران مبتلا به ” سندرم  استرس پتلوفمورال”

– ممانعت یا کنترل نیمه دررفتگی یا دررفتگی استخوان  کشکک در افرادی که دچار جابه جایی پتلا می باشند .

– کاهش درد و کمک به بهبود بافت هایی که دچار تندونیت شده اند

انواع زیادی از ارتز ها در این زمینه درمانی ساخته شده اند که اغلب از جنس نئوپرن و یا پارچه هایی با خاصیت کشسان هستند که روی زانو را می پوشانند .

هدف اصلی استفاده از ارتز ها در تمام موارد فوق کنترل حرکات نامطلوب و بیش از حد کشکک به سمت  خارج است که به نظر می رسد علت اصلی ایجاد درد زانو در این سندروم می باشد .

در پلی کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان مهر با وجود فوق تخصص مغز واعصاب ، ارتوپدی ، کاردرمانی جسمی ، فیزیوتراپی و ارتوپدی فنی میتوان کمک قابل توجهی به این بیماران نمود .