زبان پریشی

زبان پریشی ( آفازی) چیست؟

از دست رفتن مهارت های زبانی، زبان پریشی یا آفازی نامیده می شود.

علت بروز این اختلال ، ضایعاتی است که در مراکز مغز به وجود می آید و ممکن است ناشی از علل زیر باشد:

1. اختلالات عروقی مغز (CVA ، تومور ها، تورم و عفونت مغزی مانند آنسفالیت و مننژیت)
  2. آسیب مستقیم به مناطق درک وبیان مانند اصابت گلوله ، ضربه، تصادفات، آسیب های اجتناب پذیر در جراحی های مغز و ..

علائم این بیماری چیست؟

صرف نظر از انواع دسته بندی هایی که در مورد این اختلال صورت گرفته علائمی برای زبان پریشی ذکر میشود که عبارتند از:

• ناتوانی کامل در برقراری ارتباط کلامی
  • اختلال در درک گفته های دیگران و بیان اندیشه های خود
  • از دست دادن یا کاهش توانایی در خواندن مطالب، نوشتن شمارش و درک اعداد
  • استفاده از واژه های ساختگی و بی معنی
  • گفتار محدود به عبارت های کوتاه با واژه های انفرادی است در حدی که گاهی پیام بیمار به راحتی قابل درک نیست
  • بیهوده گویی: گاهی بیمار موقعیت های خاصی مثل سلام و احوال پرسی ، شمارش اعداد و روز های هفته را از دست نمی دهد و بدون اینکه مطلع باشند از این عبارات به طور خودبخودی و بی جا استفاده میکند.
  • اشکال در نام گذاری اشیا و پدیده ها به طوری که ممکن است طرز استفاده از یک شی رابه خوبی توضیح دهد ولی نام آن را بیاد نیاورد.

درمدتی که وضعیت جسمی بیمار آفازی رو به بهبود است بیمار ممکن است برخی از مهارت های از دست رفته مانند سخن گفتن یا نوشتن را باز یابد. این بهبودی خودبه خودی طی چند روز حداکثر ۶ ماه پس از حادثه به طول می انجامد ولی هیچگاه باعث بازگشت کامل عملکرد بیمار نمیشود.

وظیفه آسیب شناس گفتار و زبان در مورد این بیماران ، توانبخشی گفتار و زبان انهاست که با همکاری سایر اعضا تیم توانبخشی صورت میگیرد.

توانبخشی در بیماران آسیب دیده مغزی هرچند ممکن است منجر به بازگشت کامل توانایی های بیمار نشود ولی به وی کمک میکند تا با استفاده صحیح و اصولی از توانمندیهای باقیمانده، حداکثر استفاده راببرد.

آیا  پلی کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان مهر میتواند به افراد کمک نماید ؟

بخش مغز و اعصاب و روان  پلی کلینیک فوق تخصصی مغز واعصاب و روان مهر با دارا بودن کادر مجرب شامل متخصصین مغز واعصاب و روانپزشکی ، روانشناس و گفتاردرمان  میتواند کمک قابل توجهی به این افراد نماید .