علل دردهای کمر چیست ؟

علل دردهای کمر چیست ؟

کمردرد ممکن است به علل پاتولوژیک مانند ضربه ، دیسک کمر ، اسپوندیلولیزیس ، شکستگی و یا حتی بدون علت ایجاد شود .

فرآیند درمان در کمردردهای بدون علت :

معمولا با روش های محافظتی مانند استراحت ، بی حسی موضعی  ، دارو های ضد التهاب ، فیزیوتراپی ، ماساژ و برخی ارتزهای حمایت کننده که فقط درهنگام فعالیت استفاده می شوند ، قابل درمان است .گاهی ممکن است که فرد بدون اینکه اطلاع داشته باشد با پوزیشن بد راه می رود یا حتی می ایستد و یا اختلالی در اندام های تحتانی خود دارد که از آن مطلع نیست . و با استفاده از ارتز و درمان قسمتی که اختلال دارد کمر درد نیز خود به خود خوب می شود . حتما برای تان پیش آمده است که با پوشیدن یک کفش دچار کمردرد شده اید و با تعویض آن پس از مدتی اثری از کمردرد باقی نمانده است . راستای بد قسمت های پایینی باعث قرار گرفتن قسمت های بالاتر در وضعیت نادرست می شود و به این مناطق هم آسیب می زند .

فرآیند درمان در سایر انواع کمردرد :

در صورتی که کمر درد به دلیل خاصی ایجاد شده باشد یعنی هر یک از دلایل گفته شده در بالا به غیر از مورد کمردرد بدون علت  ، متناسب با علت ،علاوه بر فیزیوتراپی از ارتز خاصی استفاده می شود که کمر و تنه را در وضعیت مناسب شرایط بیمار قرار می دهد و از ستون فقرات کمری در مقابل انجام حرکات اضافی مضر حفاظت می کند . مثلا ارتز مصوو  اختلالات دیسک گروهی از حرکات را محدودمی کند که سایر ارتز ها ی کمر این کار را انجام نمی دهند .

باید توجه داشت که اهداف ارتز های ناحیه کمری کاهش حرکت ، کاهش باروارده بر روی ستون فقرات و افزایش حس عمقی است . با توجه به این اهداف مدت زمان استفاده از این ارتز ها باید عینا مطابق دستورالعمل مدت استفاده باشد . استفاده بیش از حد از این ارتزها که بعضا توسط بیماران بدون اجازه پزشک معالج به علت وابستگی روانی به ارتز اتفاق می افتد باعث ضعیف شدن عضلات ناحیه شکمی و از دست رفتن عملکرد آن ها می شود .

در افرادی که به علت اسپاسم عضلات ستون فقرات و یا علامت های حاد دچار کمردرد حاد شده اند ، بهتر است از ارتز استفاده نگردد. در این موارد استراحت و دارو های مسکن برای بیماران تجویز می شود .

منظور از اسکولیوز ( انحراف ستون فقرات ) چیست ؟

اسکولیوز ( انحراف ستون فقرات ) بیماری است که طی آن ستون فقرات در دوران رشد دچار قوس های غیر طبیعی می شود . این رشد غیر طبیعی تعادل و تقارن بدن و حتی ارگان های داخلی بدن رو تحت تاثیر قرار میدهد .

به صورت  علمی از اسکولیوزبه عنوان انحراف جانبی بیش از ۱۰ درجه ستون فقرات که همراه با چرخش محوری مهره ها باشد یاد می شود .

پیش رفت  و درمان این بیماری به نوع اسکولیوز ، سن ابتلا و جنس فرد مبتلا بستگی دارد .

اسکولیوز ممکن است به سه شکل بروز کند :

۱ – ایدیوپاتیک : در این نوع ناشناخته از اسکولیوز هنوز دلیل مشخصی برای بروز عارضه وجود ندارد اما به نظر می رسد که وراثت تا حدی در آن نقش دارد .این نوع از اسکولیوز بر اساس سن بروز به سه گروه تقسیم می شود :

گروه اول شامل افرادی می شود که در سنین کم تر از سه سالگی با اسکولیوز ( انحراف ستون فقرات ) مواجه می شوند . این افراد معمولا کودکان پسری هستند که تحدب قوس آن ها به سمت چپ است . این نوع پیش آگهی خوبی دارد و معمولا با افزایش سن بهبود می یابد و نیازی به درمان ارتزی ندارد و توسط پزشک به صورت دوره ای پیگیری می شود .

گروه دوم در کودکان ۳ تا ۱۰ سال بروز می کند و در دختران شایع تراست . تحدب قوس معمولا به سمت  راست است . فرآیند درمان در این بیماران طولانی است و تنها با همکاری بیمار احتمال درمان بدون جراحی فراهم می شود .

گروه سوم که شایع ترین نوع اسکولیوزایدیوپاتیک است، در بعد از ۱۰ سالگی بروز می کند و دختران را بیش تر از پسران درگیر می کند .

۲ – مادرزادی : این نوع به علت مشکلات اسکلتی که بیمار با آن متولد می شود اتفاق می افتد مانند بیماری همی ورتبرا . ( نسبت به نوع سوم پیش آگهی بهتری دارد ) .

۳ – نوروماسکولار : بیمارانی که دچار اختلالات عصبی عضلانی  مثل فلج مغزی ، اسپاینا بیفیدا ،  میلومننگوسل ( ناهنجاری مادرزادی نخاعی ) یا فلج اطفال هستند به این نوع از اسکولیوز دچار می شوند .

فرآیند درمان شامل یکی از موارد زیر است :

۱ – مشاهده و پیگیری ۲ – بریس و ورزش ۳ _ جراحی

پس از تشخیص نوع اسکولیوز ، درمان بر اساس سن بیمار و بلوغ اسکلتی ، میزان قوس و محل قوس آغاز می شود و یکی یا همه این سه مرحله را شامل می شود .

معمولا برای قوس های کمتر از ۲۵ درجه خصوصا اگر بیمار در انتهای رشد اسکلتی خود باشد فقط مراجعه به پزشک هر ۶ ماه یکبار تجویز می شود .

درمواقعی که قوس بین ۲۵ تا ۴۵ درجه است و هنوزتا بلوغ اسکلتی زمان زیادی مانده باشد بریس و ورزش به طور همزمان همراه با مراجعات دوره ای برای بیمار تجویز می شود . نوع بریس بر اساس زاویه و  محل اوج قوس توسط پزشک  متخصص انتخاب می شود .مدت زمان پوشیدن اکثر ارتزهای اسکولیوز  ۳ ساعت درشبانه روز است  ، که بیمار پس از تحویل باید در طی ۲ هفته به ۲۳ ساعت در شبانه روز برساند . و در ضمن در طی یک ساعتی که ارتز را خارج میکند باید به ورزش کردن بپردازد تا دچارضعف عضلات نواحی پوشانده شده با ارتز نشود .

پس از تحویل ارتز یک بار و پس از ۳ تا ۴ هفته به تشخیص پزشک یک بار دیگر وپس از تثبیت وضعیت هر سه ماه یکبار برای چک و تنظیم مجدد ارتز باید به پزشک و ارتزیست مراجعه شود .

دقت کنید که هر سه ماه یکبار ابتدا برای تنظیم مجدد به ارتزیست مراجعه و سپس برای تایید میزان و جهت نیروها به پزشک مراجعه نمایید .

استفاده از بریس تا پایان رشد اسکلتی که پایان ۱۷ تا ۱۸ سالگی است ادامه میابد به طور معمول تا این سن در صورت استفاده صحیح از ارتز و انجام ورزش ها قوس کاملا بر طرف شده است  و یا اگر قوس کمی باقی مانده دیگر نیازی به جراحی نیست . و ارتز به صورت دوره ای با کاهش مدت زمان پوشیدن زیر نظر پزشک  کنار گذاشته می شود . توجه کنید که کنار گذاشتن ارتز به صورت ناگهانی به علت ضعیف شدن عضلات ستون فقرات میتواند خطرناک باشد و منجر به بازگشت قوس و یا افزایش قوس باقی مانده شود.

پس از بلوغ اسکلتی اگر با وجود کاهش سرعت پیشرفت بیماری توسط ارتز هنوز قوس باقی مانده زیاد باشد به طوری که برای بیمار ناراحتی ایجاد کند جراحی تجویز می شود .

در پلی کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان مهر با وجود فوق تخصص مغز واعصاب ، ارتوپدی ، کاردرمانی جسمی ، فیزیوتراپی و ارتوپدی فنی میتوان کمک قابل توجهی به این بیماران نمود .