خواب رفتن انگشتان دست

خواب رفتن انگشتان دست به چه دلیلی رخ می دهد ؟

اگر چنانچه به هر علتی عصب مدیان که عصب اصلی حسی دست و انگشتان می باشد در داخل مجرای کارپال تحت فشارقرار میگیرد ، تحت عنوان سندرم تونل کارپال گفته می شود و با عث خواب رفتن انگشتان دست میگردد .

مجرای کارپال  از هشت استخوان مچ دست ورباط عرضی مچ،درست میشود. از این مجرا عصب مدیان و نه تاندون عبور کرده به کف دست وارد می شوند ، اگر این مجرا به علت عواملی ازقبیل تورم نسوج نرم مجرا- تجمع مایع درآن- وجود کیست در مجرا- غیر طبیعی بودن ساختمان عضلات و سایرعلل تنگ شود ، علائم فشار بر عصب

تظاهر می کند. در موارد زیادی علت ایجاد این سندرم ناشناخته است.

چه عواملی ایجاد سندرم مجرای کارپال می نمایند؟

این سندرم موقعی ایجاد می شود که عصب مدیان در داخل مجرا تحت فشارقرارگیرد و در دست گزگز کردن و خواب رفتن ایجاد شود .

مهمترین علل بروز این سندرم عبارتند از:

1. دیابت
  2. داروهای ضد بارداری خوراکی
  3. التهاب مفصل
  4. بیماریهای تیروئید
  5. حاملگی
  6. شکستگی های قدیمی مچ دست
  7. چاقی مفرط
  8. کیست های مچ دست
  9. آنومالیهای عروقی
  10. وجود غده چربی در کانال
  11. بدون علت واضح

علائم این سندرم چیست؟

احساس خواب رفتگی در انگشتان دست معمولا انگشت اشاره و میانی بیشتر گرفتار هستند ولی به هر حال تمام دست گرفتار است.

اگرعلائم تازه پیدا شده باشد ممکن است خواب رفتگی یا دست درد از خواب بیدارتان کند که با تکان دادن و یا مالیدن دستها علایم از بین می رود.ممکن است علایم به طور متناوب  بهبود و سپس رجعت کند بخصوص مواقعی که کار دستی زیاد انجام داده اید و مچ دست در وضع نامناسبی قرارداشته باشد. ابتلا به این ناراحتی شما را از انجام کارهایی که به حرکات ظریف نیاز باشد باز می دارد و اشیاء به آسانی از دست شما رها می شوند و با پیشرفت بیشتر بیماری عضلات دست دچار آتروفی می شوند.

شیوع بیماری چقدر است ؟

در سنین ۴۵ سالگی و نسبت ابتلا زنان به مردان۱/۳ است ، فقط ۱۰% در زیر ۳۰ سالگی گزارش شده است.

تشخیص سندرم تونل کارپال چگونه امکانپذیر است ؟

علاوه بر معاینات بالینی ، انجام نوار عصب و عضله کمک قابل توجهی به تشخیص می نماید .

درمان:

روش درمان در هر بیماری فرق می کند.در اغلب موارد با درمان های غیر جراحی ناراحتی ها بر طرف می شود که تجویز داروهای ضد التهاب ، تزریق کورتون داخل کانال و استفاده از اسپیلنت است.

اگر ناراحتی شما طولانی شد و درمانهای طبی موثر واقع نشد عمل جراحی توصیه می شود.

هدف از جراحی کم کردن فشارداخل مجرای کارپال و در نتیجه برداشتن فشار از روی عصب مدیان می باشد .

جراحی بصورت باز و با دیدن مستقیم عصب انجام شده و در متد بسته با وسایل مخصوص و همچنین با اتروسکوپ داخل کانال شده و غلاف عرضی مچ دست را قطع می کنیم.

پیش آگهی:

اگر بعلت طول مدت بیماری عصب مدیان صدمه ندیده باشد درمان ها موثر خواهد بود.

عود پس از عمل دیده نشده است.